Just den frågan... ;D
 
Jag vet att med rätt "avtal" kan man få minst 0,6% rabatt på deras officiella räntenivåer. Frågan är bara hur man kan förhandla sig till denna trevliga rabatt.

Räntan hamnar då på dessa trevliga nivåer:

Bottenlån 1 5år 2,95%
Bottenlån 2 2år 2,15%
Bottenlån 3 1år 1,95%

Men som sagt, hur man uppnår detta som privatperson kanske kan vara svårt.

???
 
Hos SEB fick vi 0,6% rabatt utan att förhandla. Är man medlem i Villaägarna så får man 0,65% rabatt.
Fick även behålla rabatten när lånen lades om.
 
smygarn skrev:
Jag vet att med rätt "avtal" kan man få minst 0,6% rabatt på deras officiella räntenivåer. Frågan är bara hur man kan förhandla sig till denna trevliga rabatt.

Räntan hamnar då på dessa trevliga nivåer:

Bottenlån 1 5år 2,95%
Bottenlån 2 2år 2,15%
Bottenlån 3 1år 1,95%
0,6 procenenheter rabatt tror jag inte man kan få på alla bindningstider.

När vi var på SEB senast så var det bara på rörliga räntan som vi fick rejäl rabatt. På bundna lån så låg räntorna så lågt att de inte alls ville ge samma rabatt där.
 
En oerhört intressant tråd. jag är själv just nu mitt i förhandlingarna med SEB

har någon lyckats få under 2% på den rörliga hos SEB (dvs 1,15% rabatt). om ja, för hur lång tid?

Jag har krävt att få detta rabatt samt 0,4% på bundna för att flytta över vår lån. Vore intressant att veta var deras smärtgräns går. Om SHB kan erbjuda detta (t.ex med deras Trivselhus avtal) borde väl SEB kunna matcha detta.

publicera gärna era lägsta SEB räntor ;D
 
Info om bottenlånsräntor m.m. är iofs alltid trevligt.

Men är det ingen här som kan säga hur mycket ni fick i topplån (utan någon kontant insats)? Själva har vi fått erbjudande om 15% vilket känns lite tråkigt, då tex. SBAB bara har 5 % topplån.....
+ lite "inside information" om topplånsräntan vore bra..! ;D
 
Som jag förstått det ger SEB regelmässigt 85 % i bottenlån, dvs upp till 15 % i topplån. Eftersom vi har en kontantinsats på 10% blir vårt topplån 5 %. När jag tog upp med SEB att Handelsbanken minsann erbjuder 90 % i bottenlån erbjöd SEB samma ränta på topplånet som på bottenlånet. Förmodligen hade de dock inte varit lika generösa om vi inte hade haft kontantinsatsen.
 
...erbjöd SEB samma ränta på topplånet som på bottenlånet.
Det låter ju bra, men beror inte det på vilken ränta man har på bottenlånet..? Har man tex. rörligt med 2,5 % inte tusan ger de den räntan på topplånet? Eller...? :surprised:
 
saren2 skrev:
Hos SEB fick vi 0,6% rabatt utan att förhandla. Är man medlem i Villaägarna så får man 0,65% rabatt.
Fick även behålla rabatten när lånen lades om.
Detta gäller som sagt endast den rörliga räntan. För fasta räntor är rabatten 0,2%.
 
Carisma skrev:
Det låter ju bra, men beror inte det på vilken ränta man har på bottenlånet..? Har man tex. rörligt med 2,5 % inte tusan ger de den räntan på topplånet? Eller...? :surprised:
När vi lägger om kreditivet till "riktiga lån" får vi 0,8 % rabatt på den rörliga räntan och 0,7 % på de bundna. Jag har bara fått erbjudandet om topplåneräntan muntligt, men tar för givet att rabatten gäller även där. Anledningen till erbjudandet är ju att matcha Handelsbanken, som ger samma ränta mellan 0-85 % som 85-90 %, eftersom de ger 90 % bottenlån.
 
När jag var på SEB i fredags och diskuterade räntor erbjöd dom sig att ge oss en kreditivränta på 2,5% (Inga andra avgifter) och 0,35% i rabatt på lån med bindningstid 3 mån. eller längre.

Jag tycker dock inte man ska vara riktigt nöjd här, eller?

:-/
 
Jag tillägger att jag diskuterar bottenlån eftersom det är bara här några promille hit eller dit tydligt märks av på månadskostnaden.
 
Hej, var bygger ni alla som får så bra räntor?
I Södertälje sa SEB 3.9% i bryggkreditivränta och Handelsbanken i Ängelholm som har avtal med Trivselhus ( som vi ska bygga ) gav 4%. Sedan ligger HBS 0.1% under SBAB:s räntor enligt avtalet. Men de ger ej 90% bottenlån utan 85% bottenlån. Enligt vår bankkontakt ger inte HBS 90% bottenlån någonstanns i Sverige. Vi kommer också att lägga 10% kontant.

MVH Iram
 
Hmm, fick 2,35% på byggkreditivet efter den senaste sänkningen av styrräntan (SEB). Under 3% ska man definitivt idag!!
 
navgha skrev:
En oerhört intressant tråd. jag är själv just nu mitt i förhandlingarna med SEB

har någon lyckats få under 2% på den rörliga hos SEB (dvs 1,15% rabatt). om ja, för hur lång tid?

Jag har krävt att få detta rabatt samt 0,4% på bundna för att flytta över vår lån. Vore intressant att veta var deras smärtgräns går. Om SHB kan erbjuda detta (t.ex med deras Trivselhus avtal) borde väl SEB kunna matcha detta.

publicera gärna era lägsta SEB räntor    ;D
2,25% på rörligt, lån på 1 milj. Det går inte säga över vilken tid för rörligt lån eftersom banken (SEB i mitt fall) kan ändra bonusen månad för månad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.