När husbygget ska dra igång efter byggstartsmötet så får du veta att det tillkommer en hel del extra kostnader trots att du nyss köpt ett hus med "all inclusive". Detta trots att du för säkerhets skull tydligt sagt till säljaren flera gånger att du vill ha alla tänkbara kostnader med i kalkylen så att du kan få rätt kalkyl med dig till banken, alltså en kalkyl som inte är någon glädjekalkyl. Vi anade ingenting, kanske mest för att vi inte snålat oss igenom vare sig tillval eller hustyp utan har präglats av tanken att vi ska unna oss detta en gång i livet. Vår kalkyl landade på 3,2 miljoner (grund, hus, inget garage och exklusive tomt som ligger utanför denna kalkyl). MEN, men inte ens den siffran som är rätt hög räckte. Vi står nu med tillkommande kostnader på ca 300 000 kronor. Extra fyllnadsmassor till grunden trots att grunden ingår (ingen från Myresjöhus var ut till tomten där vi skulle bygga fast vi föreslog detta och i det finstilta ingår bara en viss mängd fyllnadsmassor till grunden), extra elkostnader då det visar sig att det som ingår mest kan liknas vid 70-tals standard, extra målnings och tapetseringskostnader (så fort du byter tapet så är det direkt en svårare tapet att sätta, vi har bytt från standard Borosan till Easy-Up!!! som ska vara rätt "easy" att sätta), extra kakel och klinkerkostnader mm. mm. Det tickar på vartefter bygget fortskrider. Så, se upp innan ni skriver med Myresjöhus. Jag vill inte hänga ut någon därför är jag lite försiktig med alla detaljer, men jag skulle själv ha velat få denna varning innan jag skrev på för ett Myresjöhus. Vi klarar oss och kan lösa den ekonomiska biten, men jag vill skriva detta till er som inte riktigt har den möjligheten inkalkylerad i er husdröm. För oss är det inte priset i sig, utan ovetskapen om att priset som bäst blir 300 000 kronor dyrare efter att vi gått till banken och fått våra lån beviljade. Det är inte schysst. Huset blir underbart, MEN sådana här överraskningar hade vi gärna varit utan.
 
Har bekant som varit med om liknande med en husleverantör, just betr. extra markkostnader. Leverantören hade satt en schablonkostnad i kalkylen på 50 000. Det slutade längt dyrare. Det blev en rättssak, men genom att de inte hade skriftlig dokumentation av kommunikationen med säljaren betr. detta, kunde de inte hävda sin sak. Hur är det med er? Har du mailkorrespondens att hänvisa till? Kanske svårt hävda detta med tillvalen som blev dyrare, men just extra fyllnadsmassorna, att ingen var ute till tomten...vet inte om det är AR eller Konsumentombudsmannen man vänder sig till, men har du en specifik dokumenterad felinformation så borde du kanske gå vidare med det. Kanske ngn här på forumet som har förslag om hur man hanterar detta.

I vårt fall, när vi byggde, var säljaren rak och gav oss ett markarbetespris i kalkylen som var högre än det slutade på. Det är vi tacksamma för.

Lycka till med allt ändå, det låter som om ni får huset som ni önskar ändå.
 
Just markarbeten är mer regel än undantag att hussäljarna ger en glädjekalkyl på. Samtidigt så är det inte heller vettigt att ha ett fixerat fast pris på det, efterssom det finns stora risker. Skulle byggaren ta höjd för allt oförutsett som kan hända med just markarbeten så skulle de kanske få lägga på 500 000 till en milj. Det dåliga är att de int informerar om risken.

Ofta så räcker den mängd fyllnadsmassor som ingår nätt och jämnt om du skall bygga på en i förväg preparerad parkeringsplats.

Vad gäller tapeten, finns just nu en annan tråd under juridik om easy up tapeter. Tydligen så är de svårare att sätta upp än vanliga tapeter för ett proffs.

Myresjöhus har visat en brister i sitt hanterande av reklamationer, och val av entrepenörer.

Tråden: http://www.byggahus.se/forum/el/99277-el-fel-eller-ok.html

Är fortfarande aktuell efterssom Myresjöhus har fortsatt att anlita samma företag för el och VVS installationer. Finns flera trådar här med Myresjöhus kunder som råkat ut för samma firma.
 
easy up är inte ett dugg svårare än en vanlig att sätta,så gå inte på dom fantasierna om att målaren behöver mer pengar för just denna tapet,limmet däremot kostar lite mer.

och varför begriper inte folk att just säljarna fuskar med kostnaderna för mark arbeten ??? detta har jag påpekar i flera år nu på detta forum,deras jobb är ju trots allt att sälja ett hus,skit samma ifall kostnaden inte stämmer,kunden säger ju ofta inget ändå.
annat vore det om bilhandlaren krävde 100 000 mer när man skulle hämta nya bilen.
 
  • Gilla
Lisa&Sluggo
  • Laddar…
Men kan man begära av ett husföretag att de innan kontraktskrivning etc. skall utföra markundersökning och geologiska kontroller? Man kan möjligtvis begära att de kontrollerar med kommunen om kända markförhållanden, men det blir ju ändå bara en gissning. För våran del när vi byggde för dryga 10 år sedan så visade det sig, efter kontraktskrivning, att marken bestod till stor del av lera varvid extra grundförstärkning behövdes, á 80K eller liknande. Husföretaget (Myresjö även i mitt fall) nämnde i förväg att markarbetskostnader var baserat på "normalfall" och att extra utgifter kan komma ifall markundersökning visar på annat.

Edit: i detta fall var det en tomt anskaffad av mig, inte en tomt såld av husföretaget.
 
  • Gilla
Falun023
  • Laddar…
Tack för era inlägg, skönt bara att få prata om detta på ett forum för konsumenten. Man orkar inte bråka om pengar, men man kan ju i alla fall varna andra innan. Ja, "husbygge med All Inclusive" blev inte så mycket husbygge med All Inclusive. De tog rejält betalt för grunden i kalkylen, men sen ingår inte hela grunden i alla fall. Jag förväntar mig inte att få kompensation för de extra kostnaderna vi fått, men kanske jag kan ta upp denna falska marknadsföring de kör med ut mot konsument: "Husbygge med All Inclusive", allt ingår ju trots allt inte, då finns det inte en möjlighet att allt ingår.
 
Jag kan köpa det argumentet att allt ska ingå om det är husleverantörens tomt från början.

I mitt fall kom markentreprenören ut till tomten och gick igenom den tänkta placeringen samt vad som behövde göras på tomten innan jag fick ett pris. Sen ändrade jag och la till mer saker i efterhand, så det blev 100' till men det är knappast nåt jag lastar dom för.
 
Som jag skrev så är det troligen inte realistiskt eller ens bra om husföretagen skulle ge ett absolut fast pris för markarbeten. Den verkliga omfattningen blir oftast inte känd förrän när skopan sätts i marken.

MEN om en kund väldigt tydligt ber att få reda på ALLA kostnader som kan komma ifråga, som TS säger sig ha gjort i det här fallet, då skall ett seriöst företag också informera om vilka risker som finns i olika friskrivningar.

När det gäller tillvalskostnader för ex. el. eller olika ytmaterial så blir allt mycket svårare att ha en uppfattning.

Vissa fullt rimliga tillkommande kostnader uppfattas av oss konsumenter som orimliga för att vi har för dålig koll på bieffekter, typ att viss typ av klinker eller stenskivor kräver bättre underarbete, alternativt att byggaren hugger till med fantasipriser som vi konsumenter accepterer utan kunna påvisa att vi blir lurade.

Enda sättet att undvika att bli lurad på tillkommande arbeten tror jag är att ha precis allt förutbestämt innan man skriver på, och då menar jag allt, ned till färgen på fogmassan runt rören bakom värmepannan.
 
När det gäller just Myresjöhus så skall man kanske även se till att avtalet tar upp att elen i huset skall vara enl. svensk elsäkerhetslagstiftning.
 
Ja, markarbeten brukar ju dra iväg, men ovijan att ens kika på marken innan byggstart känns inte ok mot konsument. Som sagt, inget jag kommer att bråka om, bara göra andra här på forumet uppmärksamma på. Jag anser dock att när man uttryckligen ber säljaren hjälpa till med att uppskatta ett totalt pris på el, målning, vvs, kakel, klinker, grund mm så borde han kunna göra det. Speciellt när vi hade ganska tydliga önskemål om att vi exempelvis vill ha uttag ovanför fönstren eller extra uttag vid tv-rum osv. Men, det återkommande svaret är att "det tar vi sen", "det blir inga stora extrakostnader" och så blir det jättestora extrakostnader i alla fall. Jag köper priset om det är dyrt, men som professionell säljare KAN man förvarna utifrån tidigare sålda hus innan kunden besöker banken. Det är inte bara vi som upplevt detta, det finns trådar här på forumet långt bakåt i tiden om samma sak. Synd bara att jag inte läste dem då.
 
det är just det där "det tar vi sen" som är problemet. Första regeln när man pratar med en mäklare är "lita inte på någonting överhuvudtaget som mäklaren säger". Börjar du känna att mäklare X verkar riktigt seriös osv, då ligger du illa till.

En säljare hos husföretagen lever inte under samma regelverk som mäklare, det är tom. så att när mäklarlagen kom för ett antal år sedan så var dte många aktiva mäklare som inte klarade att tenta av grundkursen, och många av dem började då istället som hussäljare efterssom det är en oreglerad marknad.

Även om det säkert finns bra hussäljare så är det alltså en yrkeskår som fått ett tillskott av de mest oseriösa fastighetsmäklare vi haft i Sverige, där ligger en del av förklaringen till säljmetoderna som tillämpas i branschen.

Så i det här fallet bör man som köpare fundera över "varför vill han ta det sedan?", "Hur vet vi att det bara blir små kostnader?". prova att få ett tillägg i avtalet med ett takpris för alla tillägg som kan komma upp, om säljaren vägrar det så blir frågan varför? det var ju inga stora kostnader sa du?
 
Javisst Hempularen är det så. Så tråkigt att behöva oroa sig nu när man köpte konceptet "All Inclusive" just för att få slippa oroa sig. Vi kommer att bli jättenöjda med huset, men hoppas verkligen att de som är på väg att skriva med Myresjöhus tar en kik här i forumet innan. Jag rekommenderar faktiskr Myresjöhus, MEN man bör vara aktsam som du säger och kontrollera vad som menas med att det inte blir några stora extrakostnader sen. :)
 
Är tomten såld av Myresjöhus?
är den inte det så är det upp till er och göra en markundersökning, hade detta gjorts hade det säkert kommit fram tidigare att de behövdes mer fyllning.
/Tobbe
 
Nu vill jag inte på något sätt försvara Myresjöhus, men jag tror inte detta är unikt för dem!
Detta gäller nog alla leverantörer. Tyvärr ligger detta lite i en säljares "natur" , och alla leverantörer har mer eller mindre bra sådana.

Det är bara att inse att man bör ha några hundratusen i buffert när man bygger hus, såvida man inte nöjer sig med vad du kallar "70-tals standard". :)

I vårt eget fall hörde vi med många andra som hade byggt att el, kök, uppfyllnad o.s.v drar iväg ganska rejält. Vi hade dock innan tagit reda på vad de andra i området med liknande tomter fått pynta för just uppfyllnad.

Säljarna borde som sagt vara mycket mer tydliga med det som ofrånkomligen kommer till om man vill unna sig lite. EL-biten nämns ju inte ens som en post i produktionskalkylen, och att man inte skulle välja till något ALLS där är ju osannolikt i 99 fall av 100 antar jag.

Just tomten är oturligt däremot, framförallt om ni bad dem om att följa med ut dit.
 
sventable skrev:
Är tomten såld av Myresjöhus?
är den inte det så är det upp till er och göra en markundersökning, hade detta gjorts hade det säkert kommit fram tidigare att de behövdes mer fyllning.
/Tobbe
Oavsett om tomten förmedlas/säljs via husföretaget eller säljaren så ska säljaren informera om vilka risker eller osäkerheter som finns med posten för grund och markarbeten och inte bara ange kostnaden som ingår (vilket som påpekats oftast bara räcker om man bygger på en tomt med perfekta förhållanden)

I konsumentverkets riktlinjer för upprättandet av en produktionskostnadskalkyl står följande

"I produktionskostnadskalkyl som upprättas på begäran av konsument för att användas av
denne vid en preliminär bedömning av erbjudanden från olika näringsidkare, får kostnaderna för schakt och grund anges med utgångspunkt från att marken är av god bärighet och att sprängningsarbeten inte behövs, om inte annat uppges av konsumenten eller uppenbarligen borde vara känt för näringsidkaren eller den som upprättar kalkyl.

Näringsidkaren eller den som upprättar kalkyl skall upplysa konsumenten om det särskilda osäkerhetsmoment som finns i kalkylen vad avser kostnader för schakt och grund, samt i vilken utsträckning uppgifter om tomtens beskaffenhet bör införskaffas och hur detta kan ske."

Om inte TS blivit informerad om vilka risker för ökade kostnader markarbetena innebär så tycker jag att säljaren brustit i sitt ansvar då han/hon upprättat produktionskostnadskalkylen. Särskilt som om man som Myresjöhus vill framställa husköpet av dem som en "All inclusive" -lösning där allt ingår.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.