Hej,

Jag har en äldre rulle takpapp (från 80-90 talet) som saknar betäckning så osäker om det är underlagspapp eller ytpapp.

Den är tjockare än en bit underlagspapp jag har liggande, och har en mer svart och grov yta,. Kan man då utgå att det är ytpapp eller var äldre underlagspapp med grövre än den är idag?
 
Lägg upp en bild?
Vad ska du ha den till? Den är ju kanske 50 år gammal redan så att ha den på ett tak ser jag som uteslutet.
 
Lägger upp en bild under dagen👍

Rullarna har legat i ett förråd hela tiden så tänker de inte åldrats i samma takt.
Behöver bara nån kvadrat eller två att lägga på råsponten över ett mindre skärmtak för ved.
 
R
J jlsys skrev:
Hej,

Jag har en äldre rulle takpapp (från 80-90 talet) som saknar betäckning så osäker om det är underlagspapp eller ytpapp.

Den är tjockare än en bit underlagspapp jag har liggande, och har en mer svart och grov yta,. Kan man då utgå att det är ytpapp eller var äldre underlagspapp med grövre än den är idag?
Ja underlagspapp har sandig yta som skyddar den mot slitage vid montage..
Ytpapp kan ha grövre yta och är tjockare så det låter som ytpapp..
 
J jlsys skrev:
Lägger upp en bild under dagen👍

Rullarna har legat i ett förråd hela tiden så tänker de inte åldrats i samma takt.
Behöver bara nån kvadrat eller två att lägga på råsponten över ett mindre skärmtak för ved.
Ja, det kommer den säkert duga till oavsett kvalitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.