Vi har ett golv inlagt på ovanvåningen som vi inte vet om det är laminat eller slipbart parkettgolv. Hur ser man skillnaden? :thinking:
 
Kanske går att plocka bort någon list vid en tröskel, så man kan se golvets genomskärning...

Edit: lägg gärna upp en bild...
 
Högalid Högalid skrev:
Vi har ett golv inlagt på ovanvåningen som vi inte vet om det är laminat eller slipbart parkettgolv. Hur ser man skillnaden? :thinking:
Om ni vill slipa så lär det väl vara pga hack eler dylikt, ni ser det i skadan, bör synas rätt tydligt om det är trä eller annat där. Sen kan man nog även känna med handen om ni kan känna någon struktur.
 
Magnus E K
Antar att du menar fanér (med ett tunt icke omslipbart ytsikt av trä) kontra parkett med ett tjockare ytskikt? Laminat som bara är träimitation känns lätt igen på mönsterupprepning, hårdare ytskikt och kornigt i förstoringsglas.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
BirgitS
Sen finns det ju åtminstone ett tredje alternativ också, fanergolv. Det ser ut och känns som parkett men är mycket tunnare och går inte att slipa.
 
Sidovy av trägolv med skarven mellan ljus träplanka och mörkt golv synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser golvet ut från sidan.
 
Magnus E K
Så vitt jag kan bedöma utan skala är det omslipbar parkett!

Se till att jobbet blir gjort rätt bara. Det finns flera trådar här där folk blivit besvikna på resultatet av golvslipning.
 
  • Gilla
THQ och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kanske går att plocka bort någon list vid en tröskel, så man kan se golvets genomskärning...

Edit: lägg gärna upp en bild...
Bild upplagd.
 
leby leby skrev:
Om ni vill slipa så lär det väl vara pga hack eler dylikt, ni ser det i skadan, bör synas rätt tydligt om det är trä eller annat där. Sen kan man nog även känna med handen om ni kan känna någon struktur.
Bild upplagd.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Antar att du menar fanér (med ett tunt icke omslipbart ytsikt av trä) kontra parkett med ett tjockare ytskikt? Laminat som bara är träimitation känns lätt igen på mönsterupprepning, hårdare ytskikt och kornigt i förstoringsglas.
Bild upplagd.
 
På ett sådant golv, med ett övre träskikt om cirka 3 mm, skulle jag absolut inte använda en traditionell golvslip.
Utan en vanlig enkel oscillerande handslip med 80-papper som mest.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Hur många kvm golv handlar det om? Parkettgolv går ju snabbt att lägga in och behöver inte vara jättedyrt heller. Om det inte rör sig om enorma ytor hade jag nog helt enkelt bytt ut det till ett nytt (parkett, absolut inte laminat) då kan man ju även köpa ett som inte är likadant som det gamla om man vill ändra om lite. Att slipa det gamla förändrar ju inte själva utseendet nånting. Om det nu inte är så att ni tycker väldigt mycket om golvet ni har och verkligen vill behålla det, då är ju slipning bättre.
 
Högalid Högalid skrev:
Bild upplagd.
Som flera redan skrivit, går att slipa försiktigt men det är ganska tunt innan ni är igenom. Om du bestämmer dig för att slipa så får det vara med försiktighet.
 
Magnus E K
Jag mätte på en restbit av golvet som jag la i min för-förra lägenhet och där är ytskiktet ca 4 mm och jag minns att det stod något om "slipbart 2-3 gånger" på förpackningen, men exakt vad det innebär vet jag inte (har aldrig slipat om något golv själv). Byta ut känns slösaktigt och det finns även risk för obehagliga överraskningar under.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
På ett sådant golv, med ett övre träskikt om cirka 3 mm, skulle jag absolut inte använda en traditionell golvslip.
Utan en vanlig enkel oscillerande handslip med 80-papper som mest.
Ja, golvslipar är rätt brutala grejer, det håller jag allt med om!

Men om du är rädd för obehagliga överraskningar under så SKA du ju ta upp golvet. De försvinner ju liksom inte för att man inte ser dem — och att tvingas bryta upp ett nyslipat golv, som du gjort fint med mycket möda och stort besvär, är ett tidsfördriv som inte omedelbart inbjuder till stoj och gamman.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.