En släkting är spekulant på en bostadsrätt i ett hus från 20-talet. Lägenheten kräver en del renovering, men en sak fick honom att bli lite tveksam.

Alla väggar är putsade och sedan målade eller tapetserade. Putsen hade en hel del sprickor, t.ex kring fönsterna, i skarven mot innertaket och när man knackade på tapetserade väggar hörde man att det lät lite ihåligt bakom. Det har jag fått lära mig att det beror å att putsen släppt bakom tapeten.

Nu är frågan: Eftersom lägenheten i alla fall ska renoveras är min släkting inte så rätt för att hyra in en murare för att laga skadad puts, men hur vet man om det "bara" är skadad puts eller något värre som sättningsskador i fastigheten?
 
som jag har fått lära mig utav erfarna murare, är det ett ihåligt ljud när man knackar , så har det släppt ( kaka )
och finns det sprickor kan det vara en sättning på huset och putsar man då om, så kan det komma tillbaka.
.. men ta dit en murare och låt han avgöra. det är väl det enklaste..
Eti..
 
Jo, för skadorna inne i lägenhetenär det bra att få input av en murare, men jag tänkte om man kunde se några indikationer på om huset rör sig. Min släkting vill ju inte köpa in sig i en förening där det finns risk för stora kostnader för t.ex. grundförstärkning.

Fastigheten är i tre våningar med källare och grunden/källaren är uppgrävd och dränerad för tre år sedan.
 
hur ser fasaderna ut , utvändigt , har ni granskat dom noga.???
Och vad har ni i så fall funnit ..
Eti..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.