Har en borrhammare som SDS fästet gått sönder på. Borren fäster inte. Hur är det uppbyggt? Tacksam för svar. Mvh Andreas
 
Borren löper i spår i chucken. I min Chuck låses borret med kulor som fälls in. Testat att vrida borret 90 grader innan du sätter in det?

Det är viktigt att man med jämna mellanrum smörjer chucken
 
N NoOne2k skrev:
Borren löper i spår i chucken. I min Chuck låses borret med kulor som fälls in. Testat att vrida borret 90 grader innan du sätter in det?

Det är viktigt att man med jämna mellanrum smörjer chucken
Ja det har jag testat..
 
Zellero Zellero skrev:
Ja det har jag testat..
Om du tar en ficklampa och lyser in i Chucken, ser du kulorna som låser kring borret? Det känns som en rejäl uppsmörjning skulle lösa det hela.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
R
Brukar inte vara något problem att ta isär sds plus o sds max chuckar. Däremot kan det vara svårt att få tag i reservdelar om det är en kina maskin.
 
R RapidSledge skrev:
Brukar inte vara något problem att ta isär sds plus o sds max chuckar. Däremot kan det vara svårt att få tag i reservdelar om det är en kina maskin.
Detta är en billig skitmaskin jag köpte för en 100lapp på loppis. Räckte precis lagom till det jag "bilade" upp. 15kvm 10 cm betong. Så 15 timmar sen flög grejer a till höger o vänster . Men antar att det ska vara en kula i med en fjäder, så det borde väl inte vara några bekymmer att lösa.. men är det nånting mer som saknas?! Närbild av änden på ett maskinverktyg med synlig skada och borttappade delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis synlig begagnad verktygsmaskin med synliga slitage och skador, fotograferad från nära håll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Begagnad bilningsmaskin delvis demonterad med delar spridda på ett smutsigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Antingen är det en kula eller en avlång kula, dvs den skall passa in i urtaget på borret.
När man drar tillbaka chucken så får kulan lite utrymme att gå utåt så att du får in borret. När du släpper chucken så åker den framåt med hjälp av fjädern på din bild, kulan fixeras mor spåret i borret av en hylsa eller liknande.
 
R
Har du sds plus eller sds max

How to Replace an SDS Chuck Mechanism - Toolstop University
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.