kisumisu
Vet någon om man kan göra någonting med ett dött SD kort?

Jag har en gammal mobil (jo jag vet borde köpa ny), nu är det så att 3st kort av märked "Sandisk" har konstat sig.
1 Blev corrupt i min förra mobil, men kunde rädda de mesta. Köpte till den en ny 64GB fast av märket Toshiba.
2. I min andra mobil som nu råkade bli min huvudmobil satt också ett "Sandisk" kort i. Men då även den här mobilen har så förbannad dålig internminne så formaterade jag den till internlagring!
Fungerat helt okej ca 1år, plötsligt hittades ej kortet av mobilen. Sedan hittades den igen och har inte varit nån konstigt med det kortet.

Nåja jag tar det säkra före det osäkra, vill överge hela sandisk. Försöker clona minnet till Toshiba kortet båda är 64GB i storlek. Men cloningsprogrammet säger att Toshiban är mindre än sandisk och error error. Då testar jag att clona till en "Sandisk" som tilhör serien där en blev corrupt (dvs beställt samtidigt alla dessa 3 kort) jamen då går kortet helt okej att clona! Fungerar tom i min mobil helt utan problem tja ja tills nu efter ca 2 månader. Kortet var knappt använt så tänkte att den skulle hålla lite längre.

3. Sätter nu in kortet som var originalet och den rullar på för fullt i mobilen, så verkar inte vara mobilen. Tänkte först att kortläsaren håller på ge sig i mobilen.

Vad kan man göra, finns det ens nåt att göra. Semesterbilderna försvann frown.png
Har dock google photos som tur, men är ju ändå reducerad kvalite där.

Kortet är helt dött fast jag sätter den i datorn, mitt andra kort som är krypterat visas i datorn dels som en 17Mb partition och i cloningsprogram.

4. Vet någon varför det från början inte gick klona till Toshiba kortet? Är det så att mina Sandisk kort är piratkopior med fel storlek mm när dem inte ens håller något?

5. Finns det nåt annat göra än att slänga kortet och lära sig en läxa ännu en gång att inte beställa minneskort och hårddiskar via nätet?

6. Köpa ett 128GB SD kort och clona 64 GB sandisken till den?

7. Vilka märken är mest pålitliga, har helt tappat förtroendet till Sandisk iaf?

8. Kanske köpa ny mobil, men även den kan ju tappas o gå sönder. Det så dumt också att man nu formaterat sd kortet till internlagring, men problemet består ju i modern mobil som oftast dessutom saknar sd kortplats helt? Vad kör ni andra för backup?
 
galento
2 minneskort har gått åt helskotta här och det tredje kopierar jag till datorn och externt minne . Var inget att göra åt de förlorade bilderna sa de på mobilaffären , detta var ganska vanligt. Har också dåligt minne i mobilen men hoppas det kommer nån samsungmodell i liknande storlek som den jag har A3 2017.
 
kisumisu
galento galento skrev:
2 minneskort har gått åt helskotta här och det tredje kopierar jag till datorn och externt minne . Var inget att göra åt de förlorade bilderna sa de på mobilaffären , detta var ganska vanligt. Har också dåligt minne i mobilen men hoppas det kommer nån samsungmodell i liknande storlek som den jag har A3 2017.
Riktigt trist!

Ännu tristare är det när man väl satt sd kortet som "internlagring" så är den dessutom krypterad. Går mobilen sönder men kortet är helt så är allt ändå åt helskotta.

Jag har en Moto G5 från 2017. Gillar dock telefonen, löstagbar batteri, 2 simkort och minneskortsplats.

Har några usb stickor som haft samma öde och det ironiska är att mitt allra första usb minne som var enorm i storlek en gång i tiden 1Gb. Den fungerar än idag. Flera andra har gett upp och gett upp sådär helt plöstligt. Dock sällan man förlorat allt helt som nu och dem gett varningstecken.

Funderar på köpa nån mobil med minst 256Gb internlagring, så att man klarar ett tag. Så himmla snålt med dessa lurar som har 16Gb. Förjävligt också när väöldigt enkla appar som skulle kunna vara bara någon Kb i storlek är flera hundra Mb. Allt görs väl att folk tvingas byta mobil, nu är min mobil 6 år gammal...men har används regelbundet bara 2år, då jag hade förut en arbetsmobil jag fick använda även privat. Hade denna Moto bara till mitt finska simkort och användes då och då sparsamt.

Måste bara fråga att var dina kort av märket Sandisk?

Nu körde jag kortet i frysen en timma, men som förväntat gav det ingen resultat. Min frus LG telefon som lade av fungerade ett tag när den varit i frysen för att sedan lägga av igen. Där var det också bilder, denna gången på mobilens interna minne men lyckades rädda dem med frysmetoden!

Nä verkar som roterande hårddiskar är mer säkert medium att långtidslagra saker på! Dem hör man också när dem börjar ge upp och hör o häpna har jag aldrig fått förlorad data på en sådan när man hunnit rädda allt i tid. Läste nånstans att dagens SSD diskar kräver att dem används lite då och då annars tappar dem minnet och därmed innehållet helt!
 
SD är skit, ni kan tolka det precis som ni vill 😎
 
  • Haha
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
D
Ursäkta detta meningslösa inlägg men särskrivningen i rubriken gjorde att jag uppfattade att det här skulle föreligga ett kort (i motsats till långt) problem med Sverigedemokraterna.
 
  • Haha
Anders.o93 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
D datja skrev:
Ursäkta detta meningslösa inlägg men särskrivningen i rubriken gjorde att jag uppfattade att det här skulle föreligga ett kort (i motsats till långt) problem med Sverigedemokraterna.
U Uffe A skrev:
SD är skit, ni kan tolka det precis som ni vill 😎
Hahaha Ja det blev lite konstigt, tänkte själv också det kan missuppfattas lite med just SD. Så blev trots allt lite humör i det här också!

Må hända att dessa kort är skit eller vi vet ju nu åtminstone att det finns skit.
Blev dock överraskad när jag såg att korten blivit betydligt billigare.
Hittade nån Samsung kort som ska ha 5 års garanti. Men även dem verkar ha två olika typer även nån Pro variant. Frågan är bara var man vågar beställa sådant, våran Ica Maxi har deras standardmodell. Man får ju inte sälja piratkopior i Sverige men uppenbarligen har jag ändå lyckats få sådant med mina förra kort när alla mer eller mindre strular, har ju äldre minnen som köpta från t ex Elgiganten som fungerar som de skall. Dessa dåliga kort är inte köpta från Ica men från en annan svensk affär på nätet.
 
galento
kisumisu kisumisu skrev:
Måste bara fråga att var dina kort av märket Sandisk?
Ja båda var det.
 
kisumisu
galento galento skrev:
Ja båda var det.
Ok tack för svaret då skall jag i framtiden undvika deras skit!

Kommer nu använda Toshiba kortet och ha den som "normal" lagring, alla appar går ändå inte flytta till SD kort.

Får helt enkelt börja kolla på en mobil som har minst 256GB lagring så man slipper i första taget få slut på lagring.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.