Misstänker att det finns en och annan här som har goda kunskaper i script i windowsmiljö.

Scriptet nedan skapar mappar under den mapp där man kör scriptet. Kort är det en massa kundnummer som har massa undermappar.

@echo offecho START
echo "Skapar mapplista"
dir /A: D /B >dir.txt
echo "Skapar struktur"
FOR /F %%I IN (dir.txt) DO (
cd %%I
md Beslut
md Ekonomi
md Ekonomi\Kundavst„mning
md Ekonomi\2010
cd ..
)
del dir.txt
echo "Klart!"

pause
Jag vill kunna köra ett liknande script från samma plats men som istället flyttar allt innehåll i en mapp på given plats i respektive kunds mapp till en annan mapp på given plats i samma kunds mapp.

Hittade följande rad på nätet. Är den användbar för uppgiften?

for /r [källkatalog] %A in (*.ttf) do move "%A" [mål]
Någon smart där ute?
 
varför inte använda xcopy då kan du ju kopiera en hel struktur finns rätt många växlar att använda.
Det var så jag gjorde förr innan jag blev lat och började använda nåt sync program dom här två är gpl licens så dom är helt gratis att använda
http://sourceforge.net/projects/palsynchronizer/
http://sourceforge.net/projects/freefilesync/
satte upp en funktion för hundra år sen med hämtning från en ftp till en mapp. omdöpning av filerna och sen flyttning till en mapp för att därifrån importeras in i ett ekonomisystem allt med bat filer
 
Om du ska börja scripta för sådant skulle jag nog kika lite mer på robocopy. Det finns även olika windowsskal till den om du inte vill köra command line

Ett exempel på vad detta kan vara användbart till. Jag kör en WHS, och fick haveri på den och behövde få ut kritiska filer från diskarna. Eftersom vi talar ett antal 100 000 filer skulle det varit helt omöjligt att göra detta manuellt. I WHS har man ingen koll på vilken disk vilka filer ligger på. Jag satte upp scriptet att flytta över alla filer som fanns på en.hdd till rätt share på nätverket så länge det inte fanns en med samma namn. Från första disken flyttades allt eftersom inget fanns, på resterande diskar gjordes en kontroll, om det var samma version sparades bara den kopian som fanns på servern. På så vis kunde jag enkelt se att om det låg några filer på diskarna när jag kört klart så fanns det dubletter med någon skillnad mellan dem.
Då var jag nere i såpass få filer att det var överblickbart.

Ett liknande script bör fungera i ditt fall, det tar med hela mappstrukturer och fungerar bra att kopiera över nätverket också.
 
Bjurran skrev:
.....robocopy....
:up::up::up:
 
Känns som att det här blev lite för avancerat för att jag ska orka ta mig tiden att utforska saken.
 
om du vill ha det enkelt så testa nåt av de två aplikationerna du behöver inte fundera på växlar etc och bägge två ska kunna gå att fixa så att man kan köra dom som en schedueled task och dom går att ställa in så att den tar med alla undermappas med data det enda du behöver säga är vilken mapp som den ska kopiera ifrån så tar den allt under den.
kommer inte ihåg vilken av dom det var eller dom gick i båda att den enbart kopierade uppdaterade filer/mappar borde ta max nån timme att ta hem och testa bägge två för att se vilken som funkar bäst
 
cederbusch skrev:
Känns som att det här blev lite för avancerat för att jag ska orka ta mig tiden att utforska saken.

Det låter värre än det är, ditt script ovan är mer avancerat än robocopy =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.