Jag vet att man ofta föredrar koppling i dosor med Wago, Torix, Hellerman o.dyl., men kan tänka mig att en schysst skruvplint kan ha sina fördelar om skruvarna istf att ha konventionella ändor skulle va utrustade med en flat gedigen tryckbricka. Jag har inte sett sådana i handeln men har en hemma, monterad i dosa i garaget.

Har någon av er förslag på en riktigt bra plint?
 
Menar du för att koppla i infälld eller utanpåliggande dosa? Själv så har jag svårt att se fördelar med kopplingsplint, förutom att det blir enklare att mäta.

Ubåtar funkar ju bra annars om man absolut ska ha skruv.

//Patrik
 
Kan konstatera att intresset för plintar är närmast dött; men tack ändå Patrik. Och jag gillar ubåtar oxå. :D
 
Finns ju kopplingsplintar som åtminstone har trådskydd.. Men är det alltså pricipiellt ok att koppla med kopplingsplint även i infälld dosa?
 
Hur stadig är "gedigen"?

Jag undrar varför klassiska "sockerbitar" har runda hål? Visst, det passar bäst för att stoppa i en rund ledare såklart, men samtidigt passar det sämst för just en gedigen tryckplatta...
 
'gedigen' betyder välbyggd; robust; funktionell; stabil; mer än OK; precis vad jag letat efter!

Alltså, jag frågar för jag inte känner till utbudet, o för att detta forum är tillräckligt stort för att jag skulle kunna få en hel hoper svar, men ingen annan verkar ha järnkoll heller.

Kan inte fatta varför en plint av denna typ, http://products.ensto.com/catalog/15176/product/23310/KE62 _SWE1.html, inte skulle duga, o då snackar jag nödvändigtvis inte om plaststycket som kontaktytorna är insatta i, utan just kontaktdesignen.

/Håkan
 
Intresset är väl lågt för att ingen är intresserad av den typen av produkter, det finns några olika skruvförbindningar med tryckbricka i olika former. Dom är användbara men det finns oftast bättre alternativ.
 
B
ni kopplar väl inte ström hemma själva väl?
 
Visst elmont, det är säkert precis så det är, ni använder andra prylar :). Det blir nog så för mig i fortsättningen också.
 
Runda/ovala plintar i sockerbitar och U-båtar har den fördelen att dom är i det närmaste idiotsäkra, även vid stor skillnad i ledararea. Tryckbrickor/hissklämmor/tvåskruvsöverfall kräver betydligt mer av installatören - man kan inte blanda olika ledartyper och areor hur som helst. Regeln max 1 ledare per plint i centraler kommer inte bara ifrån att centraler inte ska användas som kopplingsutrymme.

Snabbkopplingsplintar (av modernare typ) är också ganska idiotsäkra i och med att dom tillåter endast en ledare per "hål" - bara man fattar att ledaren ska skalas mer än "vanligt" och tryckas i botten.

Så jag ser inget behov av något annat i kopplingsdosor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.