Hej mitt första inlägg

När jag förberedde för köket så bad jag elektrikern dra fram två separata 16a grupper att användas till häll och ugn. Jag vet att ugn oftast är enfas, men ville ha set framtidssäkert när det ändå gjordes från början. Merkostnaden nu var minimal jämfört med att göra om om 10 år eller så.
Det gjorde han och avslutade varje med an utanpåliggande kopplingsdosa. Också detta på min begäran. Efter kopplingsdosan för ugnen satte han dock ett 16amps schuko uttag dit han drog en fas. De två andra faserna slutar bara i kopplingsdosan.

Min tanke var att jag skulle ansluta häll och ugn fast i respektive kopplingsdosa, han menade dock att de flesta ugnar levererades med en stickpropp och därför schukouttaget.

Nu har jag ugn och häll hemma och ugnen har en fast stickpropp men jag känner mig osäker. Jag har hört talas om mer än ett schukouttag som blivit överbelastade av ugnar och förkolnat. Jag undrar nu om jag bör använda detta eller klipp sladden från ugnen och antingen sätta den direkt till kopplingsdosan eller ev sätta ett perilexuttag även för ugnen. Kort är jag alltså osäker på om jag vågar använda schukouttaget även om set är för 16a. Men klipper jag sladden så riskerar jag ugnens 5 åriga garanti och det vill jag inte.

Vad gäller hällen, får den anslutas fast i en kopplingsdosa eller måste den gå via ett perilexuttag?
Och det följde inte med någon kabel med ugnen (Ikea), jag hittar bara anslutningskabel på 5*1,5 räcker det för en 16a häll eller behövs 2,5? De färdiga kablar med gjuten Perilex jag hittat är bara 1,5. Låter klent men det kanske räcker på en kort anslutningskabel

Jonas
 
Vi sätter alltid vanligt 1vägs schuko som säkras 16A till ugn. Har än aldrig varit med om att uttaget bränts sönder.

Tillverkarna anser ju uppenbarligen att det ska räcka med stickproppsanslutning i vanligt uttag.

Eftersom du har en komplett trefasgrupp så går det ju bra att sätta ett perilexuttag för hällen. Normalt har man ju bara en trefasgrupp där hällen får två faser och ugnen en. Då brukar vi koppla hällen fast i en anslutningsdosa.
 
Klipper du sladden så faller CE-märkningen och garantin. Kör på stickproppen som sitter där, då tar hemförsäkringen konsekvenserna om det blir överhettat.

1.5 kvm räcker bara för 10 A (per fas). Har du kollat vad hällen drar, kan tänka mig att det är 3x10 A eftersom det inte är med ugn. Se i så fall till också att det är säkrat 3x10 A på den trefasgruppen i centralen.

/Anders
 
Tack för två snabba svar. Då blir det att använda schuko som det är till ugnen. Kända mig bara lite osäker.

Då återstår hällen Den är på 7,4kw elementspänning 240v, två faser (plus nolla) så 16amp lär nog behövas

Jonas
 
1,5 är helt OK och fullt normalt för en kort anslutnigssladd till häll eller spis.
Sätt perilex och köp ett sladdställ eller sladd och propp, då kommer du dessutom undan med en fyrledare.
 
Det har förekommit rapporter om att schukouttag brunnit upp, men hur stor risken är behövs det nog en gallup för att ge svar på. Välj hur som helst ett uttag av bra kvalité så bör det går bra.

Ugnar brukar finns både med och utan stickpropp, så det kanske bedöms olika av olika tillverkare. Fast nu finns ju ugnar med märkeffekter på över 3 kW... Vill du klippa stickproppen behöver du inte vara speciellt orolig för garantin. Du kan ju fråga tillverkaren för att vara säker.

1.5 mm² som anslutningskabel går bra eftersom den är fritt förlagd. En sådan tål åtminstone 18 A. Den kommer inte att belastas över sin förmåga, åtminstone inte så länge att den tar skada.
 
Tack för alla snabba svar.
Ni har rätat ut ett par frågetecken åt mig.
En kort fråga till, måste en häll sitta med ett Perilex eller får den anslutas fast i kopplingsdosa så som jag tänkt?
 
Det finns färdiga sladdställ med perilex 5G1,5 (finns väl antagligen 4G1,5 också) att köpa. Såna sätter jag alltid på hällar, ofta på IKEA-hällar.

Jag förespråkar perilexkontakt för då kan man lätt ta i och ur hällen plus att man slipper böja sig in i ett köksskåp för att koppla. Men inget av sätten är felaktiga.

//Patrik
 
Redigerat:
Jag har inte gjort så många kök med häll o ugn, men där jag har gjort det har jag alltid rekommenderat kunden att köpa en häll som går att koppla 2-fas, och ugn som går att koppla 2-fas, även om det är jävligt sällsynt, och satt två fullkopplade perilex-uttag.
Härom dan kopplade jag in en VVB åt en kund i ett hus, han hade köpt den själv innan han kontaktade mig, så den va på 2kW 230V ( norsktillverkad sak ) så ja drog fram en ny grupp o satte en arbetsbrytare för att fastansluta beredaren, även fast effekten på den va under maxeffekt för ett shucko, känns liksom bättare så bara på nått vis.
 
Jag har sett några sönderbrända uttag till ugnar och spisar. 1-fas, 2-fas och 3-fas uttag har det varit.
I samtliga fall så har inte stickkontakten varit ordentligt intryckt i uttaget.

När man drar ut sin spis så är det lätt hänt att stickkontakten åker ur lite grann ur uttaget när elledningen spänns. Trycker man då inte in kontakten igen så smälter uttaget så småningom.
 
Eller fett som rinner på väggen ner bakom spisen...
Ser det nästan dagligen i jobbet.. fattar inte att folk städar oftare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.