Vi håller på att bygga hus och pratade precis med elektrikern som nämnde att huset (A-Hus) levereras med elcentral från Hager. Då jag har helt novis med allt vad avser elinstallation så undrar jag om det kan ställa till problem om vi vill installera puckar, pluggar, relän och ev. energimätare från Schenider med Wiser?

Hojta om frågan behöver förtydligas.
 
Totte_S
Nej.
Komponenterna är byggda efter standard och passar att montera i sk normcentraler oavsett fabrikat.
 
  • Gilla
Gonjer
  • Laddar…
Ska du ha Wisers energimätare som sätts på dvärgbrytarna så måste du också ha Schneiders kompatibla dvärgar. Så visst kan du använda Hagers skåp, men inte innehållet.
 
  • Gilla
Gonjer
  • Laddar…
Panor82
Har dålig koll på utbudet men visst hade dom väl ett retro kit eller någon power tag flex som borde passa dom flesta anslutningarna.
 
Tack för svar, då vet jag lite mer och framförallt vad jag behöver ta med elektrikern.
 
useless useless skrev:
Ska du ha Wisers energimätare som sätts på dvärgbrytarna så måste du också ha Schneiders kompatibla dvärgar. Så visst kan du använda Hagers skåp, men inte innehållet.
Det finns två varianter av powertags, så det går att lösa.

Något som däremot är bra att känna till om Wiser energimätning är att man måste ha en powertag som mäter inkommande huvudledning/eller servis och har man solceller så är inte powertagsen dubbelriktad utan den lägger ihop både förbrukning och produktion som förbrukning.
Åtminstone var det så tidigare.

//Patrik
 
  • Älska
Gonjer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.