Hej,
Funderar på att byta eller bygga om elcentralen för att få bättre kol på vad som drar el och kunna följa upp vad olika justeringar gör. Schneider Resi9 med Wiser Energy verkar göra jobbet. Blir dock inte klok på skillnaden mellan olika power tags. Det finns med 1-4 "modulers" bredd och sedan med olika antal ledare.
Jag har försökt googla mig till hur det fungerar men ännu har polletten inte ramlat ner. Jag kan förstå att de kräver fas och nolla och gissar att en del tar fas från Resi9 dvärgbrytaren medan man alltid behöver koppla in nollan!?
Någon som har erfarenhet av detta system?
 
  • Gilla
Gustaf Nilsson
  • Laddar…
Har Wiser Energy men hur taggarna är kopplade, vette tusan. En är ju på alla tre inkommande faser iaf, så långt är jag med själv.
 
E
Lite förenklat finns det fyra varianter*. Två varianter som passar på Resi9 normprodukter; enpolig med nolltråd, och trepolig utan nolltråd. Två varianter för Acti9 eller vilket annat fabrikat som helst; dessa är med mjukledare för att ansluta faser och nolla.

Oavsett variant så ska ledaren ut från säkringen passera genom hålet i powertagen, den fungerar då på samma sätt som en amperetångmeter.

Jag har själv aldrig installerat powertag i någon central, men jag har förstått att det kan bli riktigt trångt i centralen med både powertag på ovansidan av säkringarna och fasskena på undersidan.

*Jag vet att det finns fler varianter också, bl.a för fyrpolig anslutning m.m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.