Jag bygger hus just nu och ska då få plats med en liten snickarbod på ca 6 * 2,5 m. Som ni förstår blir det ju inte tal om allt för stora maskiner men en snickarbänk, en hyvel och en bandsåg "plus lite annat" hoppas jag få in med tiden.

Nu har jag sett att Scheppach har kommit med en ny kombinerad plan och rikthyvel som heter hms 2600 ci som just nu har ett introduktionspris på 13650kr mot ordinarie pris 17438kr. Jag undrar nu om det kan vara ett bra köp eller om någon har förslag på någon annan maskin som jag borde satsa på i stället.

Scheppachen har en hyvelbredd på 260mm på rikt och 250 på plan, räcker det (omöjlig fråga men synpunkter uppskattas)?

Anders
 
Den ser fin ut, och priset är ju inte helt fel.
Men...har den ingen anslutning för spånsug??
SÅ jäkla roligt är det ju inte att få spån som flyger överallt.

Bredden är det nog inga problem med, ska du ha bredare är det bara att kexa och limma ihop flera stycken.

Har själv en Hammer A3 (tror jag den heter), den funkar bra, det blir lite tradigt att skifta mellan rikt och plan hela tiden, men det är ju bara för hobby, så tiden finns.

Skulle tro att Kent i Snickarboden snart gör ett inlägg där han rekommenderar en sjujämarns rekorderlig rikthyvel samt en liten portabel, lättstuvad, planhyvel av enklare märke. ;)
 
En Hammer vore ju fint men det blir lite mer än vad jag har budget för. Det ska ju till en del andra maskiner också, inte minst en spånsug. Och jo den ska ha anslutning för spånsug, men det ser väl tuffare ut på bilderna när spånet yr antar jag :)

Det är ju också en fråga att ställa, vad ska man köpa för spånsug? Plano Maskin rekommenderade naturligtvis en Scheppach, ha 2600. Men den är lite dyr tycker jag, ca 5500kr beroende på om man köper 1-fas eller 3-fas. Men man är ju lite rädd för att köpa på Clas Ohlson...
 
Jag har en Robland kombimaskin och jag har tröttnat på att skruva loss anhåll med mera .
Vill nu också köpa en separat rikt/planhyvel.
Har sett ett antal scheppach till salu på blocket för en rimlig peng men är lite tveksamm till dessa då de har ett
väldigt kort bord, vad jag har förstått så gäller det att få ett långt bord för att det då blir lättare att få bra resultat.
Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter?
Alla synpunkter mottages med tacksamhet!
 
Det här paketet är ju inte så dumt: http://www.blocket.se/vi/13198169.htm?ca=3_s
Sök på "spånsug" på Blocket så kommer du hitta en himla många annonser.
Minst 2000m3/h sa nån till mig en gång, gärna 2500.

Längden på hyvelbordet beror ju helt på vad du skall hyvla, längden på arbetsstyckena alltså.
 
>bax *S* Japp! Det är (tycker jag) en rätt bra lösning.

Egentligen så hoppade jag till då jag såg priset på ursprungsinlägget här och så bra är inte en scheppach.
Finns mycket billigare och bättre maskiner på blocket.

Hammern är mer än trevlig men då jag körde med en sådan så blev jag lite sur på anhållet som ville svikta undan lite. Jag gillade inte riktigt det eftersom mina fingrar var i farozonen där. De har nämligen satt fastsättningen på anhållet lite dumt tycker jag men det är ju för att den skall kunna funka ihop med bordsågen med.

Kity är bra maskiner och har bra längd på de gjutna borden, 1400 om jag minns rätt, dock har jag byggt om min med en separat matningsmotor, en lösning som funkar på de flesta rikt/plan.
Inca är en annan rikt/plan som är ypperlig för mindre jobb och som säljs på plocket för rimliga pengar och sen finns förstås Ejca som i och med att de är i gjutjärn är av en helt annan stabilitet.

/Kent
 
Förstår att det kanske är fel rekommendation i sammanhanget, men två meter på riktbordet till en universalrikt (med det menar jag en rikt som ska duga till allt möjligt) är väldigt bra. Arbetar man uteslutande med mindre och lättare saker är det inte fullt så noga.

Anhåll på rikten är ju superviktigt. Har kört mycket med en Morten rikt/plan och det anhållet som är en ihålig aluminiumprofil är fullständigt hopplöst. Det ska vinklas in och sen spännas fast, bara det att spänningen flyttar en aning. Sen är aluminiumprofilen så vek så att man alldeles för lätt drar den snett med skruvarna. Kanske kanske ett massivt aluminiumanhåll hade fungerat, men frågan är om det inte är gjutjärn som gäller.
 
Hej Anders!

För lite finlir har jag en ELU-hyvel enligt bild

bild019aj5.jpg
bild019aj5.612aeca0cf.jpg

och den har under många år varit till stor glädje. Det enda jag gjort är byte av lager. Jag vet inte hur många som såldes, men jag rekommenderar den. Beteckning DAH 176.

per
 
Eftersom rummet är begränsat så måste ju även maskinen vara lite mindre så 2 meter är i längsta laget. Jag mätte rummet i går och det är 6m * 2,9m så det är lite större än jag skrev i första inlägget men ändå inte speciellt stort..

Jag har naturligtvis tittat på begagnatmarknaden också men eftersom jag är nybörjare så känns det svårt att veta vad som är ett bra köp. En begagnad maskin kan ju varit med om mer än vad försäljaren vill tala om. Om jag köper en ny maskin som fått bra testresultat så vet/borde jag veta att jag inte blir lurad.

Jag ska ändå fundera lite på om jag ska satsa på begagnat. Men om jag koncentrerar mig på nytt för tillfället så finns det väl inte så mycket att välja på i denna prisklass? Jag har hittat Scheppach, Elektra beckum och en maskin som heter Pace.
 
Jag tipsar om länken i mitt föregående inlägg igen.
En Morten är i Hammer-klass, Du slipper omställningen mellan rikt- och plan, på gott och ont.
 
Jag hade ändå försökt leta begagnat. Tyvärr gå de flesta lite billigare rikt- och planhyvlarna på Blocket rätt fort så det gäller att lurka dagligen. Behöver själv en dito hyvel men ekonomin tillåter inte det just nu. Har dock sett många intressanta hyvlar på Blocket (och det bara i Skåne) för rimliga pengar.
 
Köpte min Mortens 330 (förra generationen) på blocket för 2500:-, men det måste vara en osannolik tur. La ner 400:- på nya stål direkt från Moretens, så nu har jag dubbla. Ett färdigslipat par på hyllan alltid. Denna maskin är helt klart att rekommendera.
 
Vill återigen varna för måndagsexemplar av Mortens. Hoppas det bara gäller den som jag brukar använda. Har andra bättre erfarenheter?
 
Ni börjar övertala mig om begagnatköp. Jag ska i alla fall lugna mig lite och höra mig för bland bekanta som kanske kan hjälpa mig att göra ett bra köp.

Det vore intressant att höra om mer erfarenheter om Mortens. Är de så "dåliga" som MrHandyman påstår?
 
Som jag nämnde innan. Min är helt ok, och den har ändå minst 10-15 år på nacken.

Jag vet inte om Mr Handyman refererar till denna eller förra generationens Mortens/Moretens
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.