Hur fasen kan man lyckas slarva bort ett 140kg paket!? I fredags trodde vi att spisen skulle komma, istället kom ett litet A4 paket där det stod vårt namn och 140kg.... oerhört skrattretande, det var såklart inte vår spis och fläkt och paketet som kom hade dessutom levererats från Portugal. Nu undrar man ju hur dem kan ha misslyckats så stort...

Någon som varit med om liknande strul? Oerhört stressande!
 
Paketen är försäkrade och den som skickar paketet är ansvarig, så reklamera och kontakta säljaren så får de lösa det hela.
Att paket försvinner eller skadas är sådant som händer ibland men schenker ersätter skadat gods upp till ett visst belopp, ta för vana att inspektera paketet och kontrollera antal kollin och vikt mot fraktsedeln innan ni skriver på (ta inte emot eller skriv på för skadat/felaktigt gods) så blir det lättare med eventuella reklamationer.
 
Till saken hör att själva beställningen gick oerhört fort och vi fick överhuvudtaget ingen information alls om extra varuförsäkring osv utan i samma veva jag skickade uppgifterna var dem skulle hämtas så bokades leveransen. Fick till och med FRÅGA om priset efter att frakten bokats... Noll information alltså.
Vi tog givetvis inte emot något gods även om det stod till oss.

Hur kan butiken i England vara ansvariga när det är vi som har bokat, beställt och betalat frakten?
 
Kan ju ha med saken att inte du vet egentligen vad säljaren skickat eller om de är bristfälligt paketerat, så de är lättare att hålla säljaren ansvarig om de skulle hända något, så får den lösa de med speditören och dess försäkringar? :)
 
Om det är du själv som via speditör bokat frakten så det företag som du beställt frakten av som du skall vända dig till. Spisen och fläkten kanske levereras från England men det kanske tillkommer något som är speciellt för Sverige som butiken beställer direkt ifrån fabriken i Portugal. Sedan är det inte ovanligt att tunga och pallade försändelser och små och lätta paket kommer vid olika tidpunkt.
 
Om ni själva beställt frakten så är det självklart ni som har ansvaret och inte säljaren.
Hur många kollin stod det att leveransen skulle innehålla, det är inte ovanligt framförallt med internationell frakt att det saknas kollin vid leverans då de paketerats på olika bilar och lastats om på vägen, ofta kommer då allt lite senare istället.
Om inte annat så ersätter schenker det försvunna godset.
Förr var det vanligt att det byttes fraktsedlar på paket så paketet skickades hem till den som bytte istället men det minskades när det blev bättre kontroll och dokumentation i transportledet men vet inte hur det är utomlands.
 
Allt är beställt på en pall med angivna mått och vikt, alltså är jag tveksam att det skulle tillkomma något annat litet paket.
 
Fortfarande inte någon spis... min kontakt som jag bokade via schenker menar "jag kan ju inte berätta för alla om varuförsäkringen".... jo jag tackar!
Vem vänder man sig nu till... reklamationsnämnden, polisen, pressen?
Spisen har varit borta i 2 veckor nu...
 
Har du betalat?
 
Har du testat att ringa kundservice? Be dem ta reda på var ditt gods är...
 
Spisen är betald men inte frakten, fick komiskt nog fakturan idag och mailade direkt dem om att jag inte tänker betala någon faktura förrens spis + fläkt är levererad!
Vi har kontaktat kundtjänst dagligen och även begärt direktnr till schenker i England (vilket dem konstigt nog inte själva varit i kontakt med när vi först pratade med dem 1,5 v efter borttappad spis...) Nästa steg är att kanske få åka till lagrena själv och leta...
 
Att saker försvinner eller fördröjs är snarare regel än undantag. Även större saker än spisar. Jag har blivit av med ett helt set med ventilationsrör och detaljer till dem. Ett helt kök försvann, men det dök upp igen efter några veckor. Därutöver har det försvunnit en mängd mindre saker.

Att man fått en avisering och sedan finns godset inte på bilen händer också rätt ofta. När jag skulle kvittera ut en efterlängtad spikpistol så var allt som fanns kvar på flaket en pall med marksten.

Dock har jag aldrig lidit någon direkt ekonomisk skada. (Om man bortser från besvär och förseningar.) Jag har alltid fått pengarna tillbaka eller nya prylar.

Allt är inte heller Schenker. Det finns många transportbolag som strular.
 
Problemet är hela deras informationsbrist.... att jag först inte får information om priset på frakten, när jag frågar är den redan bokad och hämtas dagen därpå. Någon varuförsäkring får jag inte någon information om, vilket jag självklart hade tagit då jag inte har råd att få en 50.000 kronors spis och fläkt skadad eller borttappad precis. Och sedan strulet med att få hit den... och kommunikationen mellan länderna och personerna i Sverige är på bottennivå. Min kontakt jag har bokat transporten av sa senast "-Jag kan ju inte informera alla om att en varuförsäkring behövs vid dyrbart gods". Jag hoppas ändå dem har någon egen ansvarsförsäkring om man ens inte får sitt paket levererat och får tillbaka mina pengar för spis och fläkt om den inte kommer fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.