Vad ska jag handla?

Har en 2m skiva med stavlimmad furu.
Denna ska målas vit alt att jag funderar på att hårdvaxolja den för att behålla utseendet från träet.

Tipsen jag fått inför vitmålning är att Schellacka alla synliga kvistar.
Sedan grunda med Panelgrund Alcro och avsluta med en lackfärg
 
AnneFi
Jag köpte kvistlack och märkte ganska snart att det var ett dyrt namn på trälim. Så kör på det istället :)
 
Kvistlack och shellack ska vara samma sak, sen kan det ju hända att det klibbar som lim en kort stund, i vilket fall ska det lukta sprit, man kan lösa shellackflingorna i rödsprit.
 
AnneFi
karin_h skrev:
Kvistlack och shellack ska vara samma sak, sen kan det ju hända att det klibbar som lim en kort stund, i vilket fall ska det lukta sprit, man kan lösa shellackflingorna i rödsprit.
Mitt luktade som casoco trälim och betedde sig lika dant.
 
Konstigt, någon som lurat dig?
 
AnneFi
Ja färgföretagen i så fall.
sök på forumet. finns flera andra trådar där man har konstaterat samma sak.
samma innehåll som i lim men för mer pengar
 
Den här använder vi, kvistlack/grundfärg i ett. Kostar en slant men har hållit vad den lovat hitills i alla fall.
 
bonnier skrev:
Den här använder vi, kvistlack/grundfärg i ett. Kostar en slant men har hållit vad den lovat hitills i alla fall.
900kr för 3.75l det är en bra slant minst sagt:)
Men bra att veta att det finns något som fungerar.
 
Shellackflingor köper man på hobbyaffären, typ Slöjd-Detaljer (http://www.slojd-detaljer.se/Product.aspx?productid=1164). Jag köpte en burk Super Fine. Sen köper man en flaska T-röd och blandar. Billigt och drygt som fanken. Du lär ha flingor över till måånga projekt. Jag har shellackat alla kvistar på reglarna (och dörrarna) till mitt växthus. Det gick inte åt mycket shellack.

Jag har nog flingor för resten av livet, och det räcker nog även två generationer efter mej
 
Redigerat:
Fasting65 skrev:
Shellackflingor köper man på hobbyaffären, typ Slöjd-Detaljer ([länk]). Jag köpte en burk Super Fine. Sen köper man en flaska T-röd och blandar. Billigt och drygt som fanken. Du lär ha flingor över till måånga projekt. Jag har shellackat alla kvistar på reglarna (och dörrarna) till mitt växthus. Det gick inte åt mycket shellack.

Jag har nog flingor för resten av livet, och det räcker nog även två generationer efter mej
Tack för tipset. Hur blandar du?
Stryker du på med pensel bara på kvistar eller tar du hela materialet? Jag ska måla skivor som är ca 1m x 2m. Vill ha ett jämnt och fint resultat.

Är det bättre med t röd eller ska man göra enligt rek och ha Recto medlet de hänvisar till?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.