Har en ny träbänk som ska målas med linoljefärg. Bänken ska stå utomhus.

Schellack eller inte?
 
En ny variant av "schellack eller inte" diskussionen ser jag... ;)
Jag skulle schellakera ändträt, iaf det som har markkontakt.
 
Dr_Jerkyll skrev:
En ny variant av "schellack eller inte" diskussionen ser jag... ;)
Jag skulle schellakera ändträt, iaf det som har markkontakt.
Hehe... jo, jag hoppas att det inte spårar ut.
 
Shellack använder man väl bara för att isolera kvistar så att inte kådan tränger igenom och missfärgar färgen (främst vid ljusa kulörer) eller om man inte får färgen att fästa av någon anledning vid tex "silikon-smitta". Om du inte har kvistar så föreslår jag att du skippar shellacken och impregnerar med rå linolja tills det inte suger längre. Så gör man med gamla båtar .. och de lever ju som bekant i ett ännu fuktigare klimat än din bänk.
Och jo, jag säger rå linolja för att den kokta tränger nämligen inte in lika djupt, eftersom den oxiderar i ytskiktet innan man fått tillräcklig inträngning och täpper därmed till porerna så att man inte får in mer olja... Då lägger sig oljan bara utanpå och blir klibbig.
Detta slipper man med rå linolja, under förutsättning att man inte låter det gå allt för lång tid mellan inoljningarna för även den råa oxiderar till slut. Ös på med rå linolja tills det inte suger längre sen kan man torka av överfödet efter några dagar.
 
Håller med föregående talare.
 
saxpy,
en bra variant är att doppa benen i olja alternativt ställa dem i en liten burk med olja och låta de suga i sig ett par dar.
vill man kan man även ha i lite rötskydd typ intertox men man behöver inte späda den råa oljan med terpentin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.