har fått veta att om jag ska söka lov för det huset jag vill ha så måste byggnadsnämden komma ut och kika på tomten....

jag som preciiiiis byggt klart min altan...som är 110 cm hög på högsta stället....UTAN lov!!

kan man lägga till det i ansökan då innan dem kommer ut eller ska man bara låtsas som att det regnar? eller plantera buskar å grejer framför så att höjden kanske inte märks så väl...( skulle dem inte märka det borde dem ha kraftig starr!)

Likaså har jag en friggebod på 10 kvm och en bod på 5 kvm, hur ska man göra med det?? måst man riva den lille nu?

argh! vad jobbigt!!
 
swecul skrev:
har fått veta att om jag ska söka lov för det huset jag vill ha så måste byggnadsnämden komma ut och kika på tomten....

jag som preciiiiis byggt klart min altan...som är 110 cm hög på högsta stället....UTAN lov!!

kan man lägga till det i ansökan då innan dem kommer ut eller ska man bara låtsas som att det regnar? eller plantera buskar å grejer framför så att höjden kanske inte märks så väl...( skulle dem inte märka det borde dem ha kraftig starr!)

Likaså har jag en friggebod på 10 kvm och en bod på 5 kvm, hur ska man göra med det?? måst man riva den lille nu?

argh! vad jobbigt!!
När det gäller altanen så har jag för mig att medelhöjden skall vara under 80 cm - så du kanske klarar dig ändå ?

Annars får du bita i det sura äpplet när det gäller 5kvmaren- dom kanske struntar i den ? Det är väl bygglovskostnaden ggr 2 som gäller annars i straffsats - så så mkt pengar för 5 kvm kan det väl inte bli ?

/K
 
Det går ju alltid att hävda att bodarna har stått där sedan urminnes tider, då är det preskiberat.
 
hempularen skrev:
Det går ju alltid att hävda att bodarna har stått där sedan urminnes tider, då är det preskiberat.
Osant intygande är ett värre brott än brott mot bygglovsbestämmelserna, så det skall man passa sig för :)
 
jo eller så kanske man kan dra ut på det tills efter årsskiftet...då det kanske blir ok med 15 kvm frigga... ?
Men man borde väl annars kunna söka för altanen samtidigt?
kanske ska vara heelt ärlig och säga som det är, "jag har byggt så och så och misstänker att det kanske inte är ok utan bygglov, därför söker jag det nu"...typ...
 
Jag hade låtit dem komma ut utan att göra något speciellt innan, eftersom det skulle vara ett tecken på skuld.

Om de påpekade något på plats så hade jag sett oförstående ut och svarat: "det hade jag ingen aaaaaning om, vad gör jag nu?"
 
ja...vad som helst är bra...bara man kan undvika att få betala allt för mkt pengar för något som är felaktigt så..
 
Swetrot skrev:
Osant intygande är ett värre brott än brott mot bygglovsbestämmelserna, så det skall man passa sig för :)

Det beror väl lite på hur man utrycker det, om de ex. är byggda av tidigare ägare, och ser ut att kunna vara mer än 10 år (preskriptionstiden), så kan man ju uttrycka sig i stil med att "Såvitt jag vet så byggdes någon gån i början av 90-talet", det lär bli svårt att få till ett osant intygande. Men det är ju klart att byggde man dem själv förra sommaren så skall man kanske inte välja den argumentationen.
 
Är det max 80 cm för altanen i din kommun då?
Det är ju olika i olika kommuner. I vissa kommuner räknar man medelhöjden har jag läst och i min kommun t ex har man inga åsikter alls så länge man inte bygger altan med tak (vilket är ganska konstigt).
 
ok, nu har jag hört med dem... det är 60 cm ...ifrån medelmarknivå...
det räknas från höjden som stolpen/plinten tar i mark...
hur gör jag då om vi för enkelhetens skull säger att jag har 4 hörn, ska jag mäta dem och ta ett snitt då eller?
 
hmm.... OM det är så som jag skrev...då borde jag väl bara kunna bygga ut altanen på det området där den är UNDER 60 cm tills den blir så pass stor att
medelnivån hamnar UNDER 60 cm?? :D
 
Hemmakatten
Det absolut enklaste hade ju varit att söka bygglov INNAN du byggde altanen. De detaljplaneregler och PBL-regler som finns har ju inte tillkommit bara för att djäklas med just dig, utan finns till för att ett område skall få balans, se fint ut, alla skall trivas och ingen skall bygga så att grannar störs. Det är oftast billigare att göra saker på rätt sätt, dvs. söka tillstånd i förväg istället för att drabbas av böter i efterhand. Tycker faktiskt inte ett dugg synd om dig.

Men för att återgå till din fråga hur man gör vid besöket av byggnadsförvaltningen så skulle jag nog göra så som "volvo" föreslog, dvs. låtsas ovetande om de påpekar något.
 
jo det är klart att det är enkelt att vara efterklok, nu var jag så pass dum att jag inte hade en aning om att det fanns dessa regler för altaner, varpå jag byggde allt... så visst hade det vart bättre med lov, men nu e´t som de e å då gäller det ju å finna den bästa lösningen på´t.

Det kanske t.om är så att det ÄR inom dp om jag nu bara kan fundera ut hur man räknar "medelmarknivå"...
 
vad gäller medelmarknivå skulle jag i grova drag försöka dela in altanen i olika ytor som har ungefärligen lika höjd. T ex kanske ca 1/3 är på 30 cm höjd och ca 1/5 är på 110 cms höjd och resterande på ... höjd. Sedan skulle jag vikta siffrorna efter andelen yta och räkna ut ett medel av det.
men det är bara en gissning att man gör så.
 
Tror du dom ens anmärker om det är så puttinuttigt då ?

En bekant till mig har tex en icke godkänd avloppslösning på sommarstället. När har ringde kommunen o frågade efter tömmningsintervall så fick han reda på det och frågade då om han nu måste byta allt ?

Nej jag kommer inte riva i detta iaf sa personen på kommunen, men du får stå kvar vid dina täta intervall eftersom vi inte kan göra ngt undantag då din tank officiellt inte finns :)


Skulle dom anmärka på altanen så kanske du kan bygga ut den på den låga delen - eller iaf säga att du skall göra det - och p.s.s. komm ned under 60 cm i medelhöjd ? Alternativt söka bygglov i efterhand, och då ev åka på straffavgiften (vilket inte helelr för en altan torde bli några jättesummor)

Gör som ovan rådde - låtsas som ingeting. Frågar dom så säg sanningen: Du visste inte om att det behövdes lov för altanen när du byggde den - "Skall jag söka det nu då ??" - kan du lägga till...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.