Jag har en thujahäck men insett att jag inte är nöjd med den. Jag har därför beslutat mig för att byta ut den i etapper. Jag tänkte börja i vår med ena kortsidan. Jag har bestämt mig för att plantera en häck med scharlakanshagtorn. Jag har tänk plantera den i dubbla rader. Nu kommer min 1:a fråga. Vad är dubbla rader? Innebär det att den planteras i et zig-zag mönster? Dvs så här (X = en planta)

X.......X.......X.......X.......X.......X.......X

....X.......X.......X.......X.......X.......X.......X

Jag undrar då vilket avstånd det skall vara mellan den yttre och inre raden? Är scharlakanshagtorn lämplig som friväxande häck?

Till dig som redan har en scharlakanhagtornshäck ställer jag frågan vilka fördelar respektive nackdelar finns det med den? Skjuter den t ex rotskott?

Hur lång från tomtgränsen är det lämpligt att plantera den yttre raden?
 
galento
Hej,är inte sharlakanshagtorn samma som amerikansk/canada hagtorn ?
Vi har en friväxande häck av det sistnämnda mot en väg och denna tycker vi är
bra.
Den skjuter rotskott i på gräsmattan men det tar vi ju med klipparen.
Våran är inte dubbelradig men tycker den är tät ändå.
Den växer fort,ca 50 cm per år iallafall.
Vi letar också efter en vintergrön häck och tänkte på tuja,vad är det du inte är nöjd med på den Siamthai ?
Annars borde det väl finnas nån snabbväxande vintergrön häck som kanske kan
bli hög,ca 3m i zon 3-4.:confused: :rolleyes:
 
Thujan är en vacker häck när man lyckats med den. Nackdelarna är att den inte är möjlig att "reparera" nämnvärt efter skador. De skador som uppstått hos mig är främst torkskador under sommaren då den är känslig för torka. Den är i och för sig inte lika omöjlig som andra barrväxter eftersom man kan klippa thujan ganska hårt och få nya grenar men jag har nu tröttnad på att försöka få min att bli tät.

Man läser oftast att det är viktigt att vattna på hösten så att häcken är klarar av vintern och kommande vår. Mitt råd, om ni skaffar ni en thujahäck, är att även vattna mycket under torra sommarmånader. Lyckas ni med den är det ju som sagt en fin vintergrön häck.

Att jag vill skaffa en scharlakanshagtorn beror på att det är en av de tåligaste häckplantorna. Man kan ju även klippa ner den helt och låta den börja om från början.
 
Scharlakanshagtorn/amerikansk hagtorn är ju grymt 'elak' med sina taggar/törnen så jag förstår egentligen inte varför du vill dubblera häcken. Det är illa nog att hålla efter den som enkelhäck. Du får räkna med att du inte kommer åt den inre delen så jag skulle råda dig att endast sätta enkelhäck. Du bör putsa den - om inte årligen så vartannat år för att inte bli för vidlyftig.
 
Hej! Tänk på att den här sorten av hagtorn lätt drabbas av hagtornsrost.
Dessutom riktigt tråkig att klippa. Det brukar bli en hel del bladlöss om härjar runt en. Usch och fy. Det gäller väl generellt för hagtorn.
 
galento
Ankan80 skrev:
Hej! Tänk på att den här sorten av hagtorn lätt drabbas av hagtornsrost.
Dessutom riktigt tråkig att klippa. Det brukar bli en hel del bladlöss om härjar runt en. Usch och fy. Det gäller väl generellt för hagtorn.
Hur yttrar sig hagtornsrost ?:confused: Ja detta med bladlöss känner man igen,
kör med traktorklipparen nära den och det sprutar ut insekter/löss.:(
Dessutom får man nog räkna med lite punkteringar på klipparen men det gäller
ju en del andra sorter också,tror det är måbär vi har på ett annat ställe och den
är mkt värre för däcken.
Vi provade att ta rotskott av canadahagtorn och plantera men det gick inte.
 
Ankan80 skrev:
Det brukar bli en hel del bladlöss om härjar runt en. Usch och fy. Det gäller väl generellt för hagtorn.
Vi har en gammal häck av trubbhagtorn och har inte sett till några löss alls. Men den fick oss att byta till barnvagn med solida gummidäck efter att ha fått massor av punkteringar efter de två första klippningarna...
 
Men visst är en välskött välklippt och inte alltför bred hagtornshäck otroligt vacker!
 
Tack för alla tips och råd. Det får bli en enkelradig häck.
 
går ju bra att som engelsmännen "vika ner" hagtorn, både sparar plantor och underlättar ansning.
 
humla skrev:
går ju bra att som engelsmännen "vika ner" hagtorn, både sparar plantor och underlättar ansning.
Det låter intressant. Kan du förklara närmare hur det går till. Eller du kanske kan länka till någon sajt där de förklarar detta?
 
galento
siamthai skrev:
Det låter intressant. Kan du förklara närmare hur det går till. Eller du kanske kan länka till någon sajt där de förklarar detta?
Ja detta vore intressant att läsa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.