Vi har köpt en tomt men behöver fylla upp
väldigt mycket för att tomten skall bli jämn och
att vi skall slippa att ha en liten pool på tomten när regnet
kommer...

Någon som vet där man kan få hämta gratis schaktmassor el
har något överkomligt pris??

Bor i Oxlösund och skall bygga där, men allt i södermanland är
av intresse...

Tack för hjälpen!
 
Hej!

Tyvärr vet jag inget om var ni kan komma över schaktmassor eller vad de kan kosta. Men ville bara flagga för att ni kanske bör söka marklov hos kommunen om det är omfattande ändringar på tomten ni ska göra.

Mvh / Total0koll
 
Göran.W
Höjer ni över 0,5 meter tror jag det är ska ni ha mark lov.
Ring runt till åkerier och hus byggare och hör för det går kanske rent av att få gratis för det kostar ganska mycket att tippa schakt massor på tippen.
 
jag tycker man skall schakta så lite som möjligt. Alla dessa platta tomter som just ser bara platta ut, själv har ja grävt ut en hel del för huset men behållit sluttningar runt om, gräver sedan ut för terrasser och murar upp kullerstensmurar med ll uppgrävd sten.
 
Hej
Håller med ovan skrivna. Kolla med stora anläggningsprojekt. Är du riktigt självsäker kan du till och med få betalt för att ta emot det... Är schaktmassorna från tätbebyggt område kan det bli knas med hänsyn till miljöansvar från entreprenörens sida...
 
Bara för att du fyller ut med schaktmassor förhindrar det inte bildandet av en pool om det nu är en svacka du ska fylla. Du riskerar istället att få en lervälling. Så tänk på att det kan behövas dräneras eller skapas sluttning för avrinning innan du börjar tippa ut nya massor ovanpå den gamla ojämna marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.