Vi håller på för fullt att gräva/spränga "ur" för schaktbotten...Har sprängt lite berg,2/3 av huset kommer sedan placeras "uppepå berget" ..Min fråga är nu hur brett man skall ta ut schaktbotten utifrån färdig platta 1,5m?...
Och hur djupt måste man gräva ur där det inte är berg(1/3),ler/jord,skall man helst gräva ner till berget som sluttar neråt,för att därifrån börja med schaktbotten??? Jag har fått i uppgift av vår "markentrepenör" (dem som skall göra plattan) att vi skall lägga schaktbotten på ca 70-80 cm under vårt färdiga golv,vi kommer att ha en platta som är 400mm (300iso,100btg)

MVH/Baritz
 
Ingen som har koll på schaktbotten??
 
Mitt råd är att schakta fram rent berg under hela plattan... så gör vi. Alla jag rådfrågat, markentreprenörer, sprängare osv ger den rekommendationen. Eftersom du behöver spränga så pass mycket får du ju fylle till grunden (berg växer 1:3 vid sprängning). Det är ju bara att skicka ut sprängmassorna där du fått schacktat djupt.

Vi spränger/schaktar 1 meter utanför husgrund. Det räcker för att dra dräneringsrör och rör för dagvatten.

Det finns säkert de som har en annan uppfattning.
 
Hela plattan har vi ren,ner till berg..Men i 2 hörnor så sluttar berget ganska brant neråt,så vi har schaktat ur ca 1.5m brett där och ca 2 meter under färdig platta,men berget fortsätter neråt..Är det ok där,eller ska man fortsätta neråt...Jag funderar på att sluta gräva ur där,och bara fylla upp med sprängsten..Dränering och dagvatten drar man uppepå schaktbotten väl?? De ska man väl inte ha i själva schaktbotten/sprängmassorna??
 
En fråga till....Hur komprimerar man sprängstenen som kommer utgöra mestadelen av vår schaktbotten?? Sprängstenen varierar ju ganska mycket i storlek,självklart försöker vi få det grövsta i botten,och finare uppåt...Det borde ju uppstå ganska mycket "tomrum" med dessa massor..
Använder man nån rackarns stor "padda" eller,isf. vad för storlek/tyngd/effekt??

MVH/Baritz
 
Grovt räknat, 1kg per cm, dvs en 450kg padda klarar av runt 45 cm. Det finns förvisso tyngre fjärrstyrda som väger 600-800kg. Roliga att "leka" med. Är sprängstensmassorna alltför grova får du helt enkelt fylla med makadam, av adekvat fraktion, så att du får något att lägga 8-16mm på.
 
Hmm..Om jag formulerar om frågan lite då...Vi har ca 1,5meter djupt med sprängmassor, på djupaste stället upp till 2 meter med sprängmassor...Dvs. vissa stenar är väl upp till dryga 1 meter i omkrets,och ganska "gott och blandat"...För att komprimera detta behövs väl lite grövre grejjer...Du skriver 1kg per cm,det låter som jag behöver nåt riktigt grovt??
 
isolde skrev:
Grovt räknat, 1kg per cm, dvs en 450kg padda klarar av runt 45 cm. Det finns förvisso tyngre fjärrstyrda som väger 600-800kg. Roliga att "leka" med. Är sprängstensmassorna alltför grova får du helt enkelt fylla med makadam, av adekvat fraktion, så att du får något att lägga 8-16mm på.
Vad menas med "adekvat fraktion"?
Har för övrigt hyrt en 700kgs "padda" till helgen...Så nu rackarns blir det åka av...
Ska jag "vibbra" typ 50cm djupt i taget eller kan jag ta uppemot 1 meter??

MVH/Baritz
 
Tack för den siten...
0,6-0,75m med en 700kgs med andra ord...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.