Hej
Vet inte om det är jag som är dum i huvudet eller om det är entreprenören som inte gjort rätt. Vi skulle bygga ett mindre hus på tomten (på cementplatta.) Då tog vi en grävfirma som schaktade, grävde ut och fyllde med grus och så lades det ned rör från husets BTD avlopp som kopplades på en brunn. Tomten lutar en del och på plats pratades det om att man skulle sätta ett rör från den delen av tomten under den lilla grusvägen för att få ut överskotts vatten - så uppfattade jag arbetsgången. Näe, säger entreprenören. Det handlade bara om att få avloppsvattnet till ett BTD rör.
Men nu så ena delen av nedre tomten vattenfylld, det är en liten pool, det står vatten på ett sätt som det aldrig har gjort förut. Något rör under vägen för att leda bort vattnet finns inte. Entreprenören menar att de aldrig har sagt eller menat detta. Men t o m jag som är superkass på bygga hus fattar att man måste leda bort vatten och att för mig var det självklart att man även inkluderade det? Är det jag som är en kass beställare eller vad kan man egentligen kräva av en yrkesman? Är det jag som önskedrömde?
Jag är inte värdens bästa beställare eftersom jag inte kan sånt här - har inte vokabulären och vet inte vad jag ska fråga efter - så därför valde jag en lokal firma som jag tänkte var bra att ha att göra med. Men de blev skitsura när jag tyckte att de kom och gick lite hur som helst samtidigt som det kostade flera tusen kronor i timmen. I efterhand fattar jag att det var ett fast pris men det hade de inte förmedlat - bara ett ungefärligt pris. Dumt av mig, japp. Så näe, vi är inte direkt på god fot med varandra. Vad fan gör man nu?
 
  • Lerig trädgård med vattenpölar och en hög med uppgrävd jord bredvid träplank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Tror man får gå tillbaka till vad som står i avtalet. Muntliga överenskommelser funkar dåligt, framförallt när relationen redan är dålig.

Det blir ju ganska stora mängder vatten, har för mig att snittförbrukningen av vatten är 140 liter per person och dag, så det vill ju till att avloppet blir av med vattnet på ett ställe där det kan rinna iväg.

Har kommunen godkänt denna lösning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.