Vad är billigast/bäst?

Har en slutande mark där jag vill att huset ska stå och funderar på vad som blir billigast; shackta ur sluttningen, eller fylla upp alternativt mura upp en halv källare för den lägre delen av marken??

nån som förstår vad jag menar?
 
Jag skulle rekommendera en källarvåning. Det kanske inte är det billigaste alternativet men jag anser att du utnytjar möjligheteren till yta maximalt.
Betänk att det inte är gratis att fylla ut heller. Sen är ju frågan om det är kul med ett "stup" där gräsmattan tar slut....

Kolla min hemsida hur jag gjorde.
 
så om byggytan är 100kvm för enkelhetens skull,
så skulle källaren bli ca 50 kvm.
Då måste man gräva ur lite där källaren ska vara, gjuta platta, mura upp väggar, fylla upp mot ena väggen gjuta de sista 50 kvm där...

Det låter nog som att det kommer bli VÄLDIGT dyrt! :-/
 
Min tanke är att du antingen ska ha källare under hela huset eller ingen källare alls. Att ha källare bara under halva huset blir nog i ditt fall fasligt dyrt och onödigt komplicerat.

Gör så att du sätter upp två olika scenarior för ditt hus. Det första räknar du på vad det skulle kosta att bygga utan källare. Räkna vilka schaktmängder som blir etc. I andra fallet lägger du till kostnaden för murning, fönster etc som blir för källare, samt den ökade schaktmängden. Även det extra bjälklaget och trappa måste räknas med. Plattan, dränering, VA osv är ju i princip samma ovsett källare eller inte.
 
Det ger ju en vinst också. Det blir trots allt 100kvm extra yta i det exemplet
 
men källare under hela huset kan innebära att jag måste spränga berg!
å då blir det ju genast ÄNNU mer pengar som får vingar....
 
Kan du ha garage under huset så kan du dra av garagekostnader och kanske en förråd också ;). Räkna på hur mycket källaryta du får utan utan att spränga berg så kanske blir kalkylen inte så bevingat ;)
gaia
 
swecul skrev:
men källare under hela huset kan innebära att jag måste spränga berg!
å då blir det ju genast ÄNNU mer pengar som får vingar....
Självklart, men att det kostar pengar att bygga källare är ju ingen nyhet... Det finns ju självklart inget givet "skrivbordssvar" på vad som är bäst i ditt fall när vi inte vet hur det ser ut i marken. Du får provgräva eller provborra om du vill ta reda på hur djupt berget ligger..
 
Sen beror det ju på grävaren iofs men ev kan de knacka ned berget istället för att spränga det. Detta är ett bra alternativ om det är relativt lite berg som är i vägen
 
Vi har tänkt att bygga hus med källare. Jag har därför tagit in offerter och fått fram följande,

en källare på 100 kvm med 4 rum + ett kombinerat badrum och tvättstuga (inkl helkaklat och badkar, men utan tvättmaskin och torktumlare), trappa ner från ovanvåningen och trappa ner från utsidan skulle kosta oss 500.000:-.

Jämför det med grund, som man ändå måste bekosta, och garage/förråd, som man oftast bygger till, så är det inte särskilt dyrt enligt vår mening.

För att utnyttja tomten maximalt och få bästa kvm-priset, så hade vi byggt källare där det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.