Har haft en firma vi kommit överens om att dom ska göra våra markarbeten, men tiden rinner iväg, dom får aldrig tid och hör aldrig av sej så jag måste börja kolla efter nya grävare.
Denna firma hade gett fast pris på att schakta till fast mark (beräknat 200kubik) dra huvudstam för avlopp, vatten in, markduk, dränering, spolbrunnar och återfylla/packa sprängsten, samt jämna ut lite på tomten med uppgrävda matrialet. jag skulle göra kapillärbrytande lager själv. Pris inkl material men exkl moms och fyllet 48k.
Har nu pratat löst med en annan som ev. åtar sej grävandet, men vad bör det kosta mellan tummen-pekfingret för endast grävandet?
Han trodde några dars grävande, första firman trodde nog en dag, kanske två...
Storlek på maskin har så klart betydelse, men mellan TP i tid och kostnad enligt er?

Är första priset bra?
vi skulle få matrial till inköpspriset sade dom.
Men som sagt, om nya snubben bara gräver får ju jag sätta avlopp, vatten, rensbrunnar, dränering, markduk och då alltså köpa in allt. Blir det mkt dyrare?
Kan inte låta tiden rinna iväg, snart har man semester och då skulle det byggas hus, som det ser ut nu får man väl sikta på gjuta grund istället, men men. Bara semestern inte går åt helvete utan att jag kan jobba med bygget tycker jag nu.

Råd, hjälP??? Känns frustrerande:(
 
ja det är skitsurt att försöka bygga ett jäkla hus när man aldrig får börja..nån som vill köpa en tomt måhända så vi kan köpa oss en FÄRDIG villa istället? ;)
 
Moken- första budet bara måste ha varit bra! Iaf om du bygger i ett storstadsområde.

Har du bara en grävare så måste det bli ännu mycket billigare. I vilket område ska du bygga? Underlättar att veta för att bedömma priset skulle jag tro.

När kommer huset?

//Sly
 
Aah, bygger i Ösmo, Nynäshamns kommun, stockholms län.
Huset kommer inte, det blir lösvirke. Hade tänkt haft grunden och stommen rest till v29, men det är som förståerligt kört nu, så jag siktar på att få göra grunden istället då.
Kommer göra denna själv, leja stomresning och sen ta över igen o göra det mesta själv...
Så jag ville hinna lite under semestern...

Men nu börjar jag bli lite smått grinig, andra grävarsnubben jag ringde skulle ringt i eftermiddags och mötts upp på tomten för en titt, men inte har han ringt.
Skickade ett SMS till första firman nu på kvällen då jag inte ville ringa och tjata mer, men inte hör han av sej...
Han sa sist att han skulle höra av sej i slutet av helgen eller början av veckan, nu är det ju början av veckan, så jag tänkte påminna honom med sms:et...
Blir väl till att ringa runt mer imorrn verkar det som:(
 
Hemmakatten
Vad jag förstår så har ALLA grävare fullt upp nu. ALLA vill har allt gjort nu under sommaren, och definitivt inna skolstarten. Så visst är det svårt om man inte har personlig kontakt med någon grävare. Det bästa är nog att försöka att inte bli sur, men definitivt ringa igen och trycka på. Varfäör inte erbjuda en bonus på kankse 10´-15´(skattefritt) om arbetet blir gjort inom utsatt tidsgräns. Det måste definitivt vara värt det för att få igång husbygget snabbt.
 
skattefritt är ju så svårt på ett byggkreditiv:)

har haft personlig kontakt med första grävkillen, träffats två gånger iallafall, pratat ganska många gånger på telefon osv. Men som du säger, de har nog fullt upp, dom jobbar mkt på större byggen osv, där finns nog större pengar att tjäna än vårt "lilla" projekt.

Förbannat tråkigt bara, måste verkligen få komma igång med husbyggeriet nån gång:(
Efter semestern ska jag börja jobba 7 mil hemmifrån, det blir mao mkt tid man sitter bort i bilen då istället för att snickra hus, sånt pressar på lite extra...
 
Weeee, nyss ringde den senare av grävarna jag pratat med, han skulle teoretiskt kunna börja imorrn, så jag ska möta honom kl 900 och visa lite och se om man kan få ett fast pris...
Men vad tror ni? Vi räknar på 600kr/timme plus moms, klarar man det på 8 timmar? Eller blir det längre?
Första firman trodde grävandet gick att göra på typ den tiden, minns iofs inte om vi snackade om även garaget då...
Men om man säger 16 timmar då, är det vettigt? Isf kostar det 12k inkl moms...
Sen är det bara resten kvar iofs:)
 
Nu har vi bokat.
Han schaktar ur för hus, garage, infart samt det som blir kvar mellan hus o garage, samt även framför huset.
Rycker upp alla stubbar och samlar i hög längst bak på tomten, sen jämnar han till marken med de massor han schaktar upp.
Vi satte fast pris till 20k inkl moms på detta, jag tror ju att man bör klara av det på kortare tid, men med fast pris blir det ju lite morot åt honom att skynda klart :)

Vad tror ni, ok pris eller blev man rånad?
 
Är det bara ren grävning och utjämning eller gräver han runt massorna så huset hamnar på rätt höjd också?

Är det bara avtäckning och utjämning så bör det ta max en dag, förmodligen mindre om det är en duktig förare och en hyfsat stor maskin.

Vi ytavtäckte våra 1569kvm, avjämnade och grävde bort alla stubbar och lastade det på lastbilar (300kubik ungefär) på 9 timmar för grävaren. Då tog det ändå lite extra tid för en sten skulle sprängas och därefter grävas upp.
 
Jesca_j skrev:
Är det bara ren grävning och utjämning eller gräver han runt massorna så huset hamnar på rätt höjd också?

Är det bara avtäckning och utjämning så bör det ta max en dag, förmodligen mindre om det är en duktig förare och en hyfsat stor maskin.

Vi ytavtäckte våra 1569kvm, avjämnade och grävde bort alla stubbar och lastade det på lastbilar (300kubik ungefär) på 9 timmar för grävaren. Då tog det ändå lite extra tid för en sten skulle sprängas och därefter grävas upp.
Han skulle som sakt täcka av, rycka stubb, schakta ur för hus, garage och garageinfart, göra rörgrav för huvudstam och fylla upp/jämna ut tomten till färdig nivå för denna penning.
Igår var han så gott som klar med arbetet, då hade han kört två och en halv dag...

Nu har vi dock dealat vidare, så han gör färdig grusbädd åt oss, bara sätta avlopp i makadamen sen och sätta kantelemet etc för gjutning ungefär.
Fick samma pris av honom på detta som jag tidigare fått inkl allt matrial förutom fylle.
Men det har han beställt nu för vi fick tag till ganska bra pris iallafall, så på Torsdag tror han sej vara helt klar:)
 
Sen flyttar vi in nästa vecka ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.