Hej

Vill sätta in en diskmaskin men vet inte om det går att lösa??? Nedan följer mitt scenario...

Hus:
Bostadsrätt, byggd 1902

Kök:
Vanligt Ikea kök (har dock utgått) När jag är klar med "hålet" så kommer jag få plats med en 60 maskin i bredd utan problem.

Som ni ser så finns där ett avloppsrör längst in som är ganska tjockt.

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röret sitter 23 centimeter från väggen

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och är 10.5 cm högt

3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Maskinen jag hade siktat in mig på är denna:
http://www.siemens-home.se/produkter/diskmaskiner/underbyggda-diskmaskiner/SN46T598SK.html

och har följande dimensioner:

MCZ_006753_SMU50M02SK_sv-SE.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dvs glappet längst bak är bara 53 brett och 89 högt med andra ord, avloppsröret får inte plats :(

Går det på något sätt lösa så man får plats med avloppsröret längst in eller är det kört?

Med vänlig hälsning
Christian
Småbarnsfar men starkt behov av en diskmaskin :confused:
 
  • IMG_6583.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser inte så bra ut för dig, men kan du inte skaffa en bänkdiskmaskin om det inte löser sig för dig?
Du har inte kollat om det finns andra maskiner som är grundare och kanske går att montera ?
 
Flytta avlopsröret in i väggen. Behöver inte vara ett jättejobb.
 
Hur djupt in kommer maskinen sitta? Och hur högt kommer underkanten av bänkskivan vara?

Beroende på höjd så kan maskinen gå in på det hållet iaf.
 
Bänkmaskin är så skrymmande och jag har tyvärr redan så dåligt med arbetsyta, så jag hade helst tryckt in den där nere.

Samt kollat igen de flesta stora märkena och de vetkar alla ha typ 53mm utrymme där bak :(
 
hempularen skrev:
Flytta avlopsröret in i väggen. Behöver inte vara ett jättejobb.
Vettefeeen bostadsrätt med hus från 1905, tror inte föreningen tillåter att jag gör allt för stora ingrepp :(
 
13th Marine skrev:
Hur djupt in kommer maskinen sitta? Och hur högt kommer underkanten av bänkskivan vara?

Beroende på höjd så kan maskinen gå in på det hållet iaf.
Den kommer tyvärr sitta ganska kloss, jag har 53 mm att spela med plus max en eller två centimeter...
 
Lösningen jag tänker skulle kunna funka är att såga av 75mm röret och koppla på ett 50mm med någon form av U lösning som e lutande. Men jag vet inte om det är möjligt typ?
 
Men, det röret, är det inte bara avlopp till din egen köksvask?
 
hempularen skrev:
Men, det röret, är det inte bara avlopp till din egen köksvask?
Jo precis....ser det mer lovande ut med den informationen? :)
 
Ja.
Riv bort eländet och ersätt med ett 50 mm plaströr.
 
  • Gilla
Christian Andersson och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Observera att du har gjutjärnsavlopp, det kan vara oerhört svårt att få av men även väldigt lätt också, beroende på vilken kvalité det är på just ditt rör. Tigersåg med lämpligt blad är att rekommendera för kapning!

Vad har du för diameter på ditt avlopp? Lite svårt att se på bilden, 70mm?
 
  • Gilla
Christian Andersson
  • Laddar…
...och se till att du inte skadar muffen som sticker upp ur golvet, då blir det struligt.
 
  • Gilla
Christian Andersson
  • Laddar…
Fotografen skrev:
...och se till att du inte skadar muffen som sticker upp ur golvet, då blir det struligt.
Roger that! Thanks!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.