Jag skall dra en eller två scartkablar i väggen.

Elfa har en http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=181793.htm

Citerar Elfa:
Mångledarkabel som användes mellan TV-apparat och kringutrustning som videobandspelare, stereoförstärkare o d. Typ C innehåller ledningar för video-, audio-, data- och styrsignaler samt en gemensam folieskärm. Typ U har dessutom fyra ledningar för RGB- och synksignal.

Klarar jag mig med en C-kabel mellan TV och digitalbox?
 
Det beror på vilka krav du har på bildkvalitet. Med RGB får man betydligt bättre bild än med vanlig kompositvideo. Sen måste ju förstås både box och TV kunna hantera detta, men det är rätt vanligt även på billiga prylar.

Dessutom försämras bilden av långa scartkablar, framför allt om de är av lägre kvalitet (typ 200 pix för 10m).
 
Tack för info!
Jag tror jag behöver 6-8m. Vilka kablar är bra kvalité?
 
Finns många bra kablage, t ex Supra. Vet inte om de har "lös" kabel eller om de bara är kompletta med kontakter.

Generellt är dock inte scart-kablar bra för långa avstånd utan man brukar rekommendera komponentvideo eller ännu bättre HDMI, med det är ju inte alltid prylarna har stöd för det. Ett problem med billigare scart-kablar är att bildsignalerna inte har individuell skärmning och det ger problem när längderna ökar.

Har själv en nödlösning nu med ett ca 300-kronors kablage från Elfa (mellan hd/dvd och proj) och jag är inte nöjd med bilden. Det var dock viktigt att få till något snabbt till fotbolls-VM. :D
 
Beroende på vad du skall koppla kan det vara värt att gå över på s-vhs istället,

Det flesta DVD's, Satboxar och TV, Plasmor,etc,, har ju det.

S-vhs finns färdiga i relativt långa längder, körde själv en på 10m från nåt engelskt fabrikat. Detta i samband med att ljudet leds i egna kablar bör säkerställa en bättre upplevelse än att försöka trixa med scart.

Problemet med scart som redan omnämnts är att du har en hel bunt signaler i samma kabel, över långa avstånd så bör ( har inte testat själv..) störningar vara mer eller mindre säkert...

 
SVHS är en ganska dålig standard. Kan man så ska man köra RGB som ger betydligt bättre bild.

Jag tar inte med de digitala standardena i detta
 
En teoretiskt något bättre standard som rgb i jämförelse med Svhs är likväl ett dåligt val när du går "förbi" den vanliga anslutningen direkt mellan t.ex box och TV.

Om du inte kan köra t.ex hdmi ( vilket kan bli dyrt i långa längder) så är nog utvägen för vettigt kvalitet likväl s-vhs,, du har inte mycket annat som är OK med flera övergångar och längre avstånd.
 
emerson skrev:
En teoretiskt något bättre standard som rgb i jämförelse med Svhs är likväl ett dåligt val när du går "förbi" den vanliga anslutningen direkt mellan t.ex box och TV.
Ofta är det ju faktiskt så att den "vanliga" anslutningen mellan en typisk standard-box och en tv går via scart där det finns rgb-signaler. Det blir då mest frågan om att välja en så kort kabel av så bra kvalitet som möjligt.

Sen måste man skilja på s-video och s-vhs. S-video är en överföringsstandard där man separerat färgsignalen från den vanliga videosignalen för att uppnå bättre bild. S-vhs är en standard för inspelning på band (super-vhs).

Likväl så är inte s-video speciellt bra för överföring av bild om man kan välja annat!
 
Så kort som möjligt ju alltid bra..(nästan.) men,, caset var ju 6 - 8 meter som han behövde.

Sen är det väl tyvärr som så att dom flesta Boxar man idag använder inte per automatik använder RGB. Scart i sig är varken RGB, S-video eller composit,
den kan däremot vara just någon av dessa 3 beroende på om källan och mottageran stödjer det. Många TV's med 2 eller 3 scart ingångar stödjer oftast bara RGB på 1 av dom, samma sak gällande Svideo valet. Brukar vara ställbart i setupen.


Och, visst,, Svideo är "bara ett steg upp" från composit på kedjan,
både RGB och Component är bättre val analogt OM förutsättningarna stämmer.
Är fortfarande övertygad om att en specialare med RGB över Scart med 1 eller flera övergångar i praktiken skulle innebära en försämring med t.ex svideo.
 
Tack för alla svar!
Eftersom jag bara har scart-kontakt i TV och digitalbox så blir det nog C-kabeln.
 
JonasBj skrev:
Tack för alla svar!
Eftersom jag bara har scart-kontakt i TV och digitalbox så blir det nog C-kabeln.
Att det finns en scart-kontakt avgör ju inget i sak, det beror mer på hur apparaterna hanterar den.

Du har mycket att vinna på att ändå välja den dyrare kabeln (typ U) och inget att förlora, förutom lite stålar förstås. Om din box/tv endast stödjer vanlig video så ok, men kan du köra RGB (och i nödfall S-VHS) så behöver du de andra tåtarna. Kanske byter du prylar. Skillnaden i bild är iallafall markant.

Nu vet jag ju inte hur lätt du har att dra om kabeln, kanske har du satsat på rejäla VP-rör och då kan du ju alltid dra om sen.  :)

Lycka till!
 
dalle skrev:
Att det finns en scart-kontakt avgör ju inget i sak, det beror mer på hur apparaterna hanterar den.

Du har mycket att vinna på att ändå välja den dyrare kabeln (typ U) och inget att förlora, förutom lite stålar förstås. Om din box/tv endast stödjer vanlig video så ok, men kan du köra RGB (och i nödfall S-VHS) så behöver du de andra tåtarna. Kanske byter du prylar. Skillnaden i bild är iallafall markant.

Nu vet jag ju inte hur lätt du har att dra om kabeln, kanske har du satsat på rejäla VP-rör och då kan du ju alltid dra om sen. :)

Lycka till!
Jag menade att jag tänkte satsa på U-kabeln. :)
Igår drog 3st VP-rör till väggen så det borde nog räcka. :cool:
 
JonasBj skrev:
Jag menade att jag tänkte satsa på U-kabeln.  :)
Igår drog 3st VP-rör till väggen så det borde nog räcka.  :cool:
Gedigen kanalisering! Man kan aldrig få för få (eller för breda) VP-rör... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.