Hejhej! Har en köpt hus och blivit med kamin. Närmre sagt en som rubriken säger, Scanspis. Fick ingen manual till och hittar ingen heller på nätet så vänder mig hit ang några frågor.

1. Kaminen ger värme men inte mer än två meter runt om så värmespridningen är inte jätteimponerande. Använder en fläkt men tycker inte det gör större skillnad.

2. Vad är dom avtagbara locken till för?

3. På bilden nedan är det tre ventiler. Är det för spjällinställning och i så fall hur ska jag ställa in för bäst resultat?

Mvh kappe 🙂
 
  • En antik vedspis med eld i ugnen, metalltopp och tre kokplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brinnande ved i en svart modern vedeldad kamin med glasluckor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Bump
 
En vanlig vedspis och den sprider inte värme långt från den, det mesta hamnar i taket
Ringar/lock går att lyta upp för att sota ur spisens inre delar. Samt koka mat på
Dragluckor, där får du prova vad som är bästa lägen, den undrsta, säkert asklåda som tömmes när den är full. oCh ska nog vara stängd. Öppna och stäng ventilerna och se hur det brinner, syns på lågorna, inget bara glöd eller riktigt korta lågor, då är det pyreldning. Ser rätt bra ut, kanske lite för mycket luft.
 
  • Gilla
Kappee
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En vanlig vedspis och den sprider inte värme långt från den, det mesta hamnar i taket
Ringar/lock går att lyta upp för att sota ur spisens inre delar. Samt koka mat på
Dragluckor, där får du prova vad som är bästa lägen, den undrsta, säkert asklåda som tömmes när den är full. oCh ska nog vara stängd. Öppna och stäng ventilerna och se hur det brinner, syns på lågorna, inget bara glöd eller riktigt korta lågor, då är det pyreldning. Ser rätt bra ut, kanske lite för mycket luft.
Tack!
Då kanske det blir att titta på ett alternativ som ger bättre effekt utåt för uppvärmningen skull..
 
För att få en effekt ut i ett rum från vedspis /kamin finns bra ett sätt. Att förflytta värmen med en fläkt och var den är placerad i eller utanför det är egalt, det måste blåsa iväg värmen.
 
J jonaserik skrev:
För att få en effekt ut i ett rum från vedspis /kamin finns bra ett sätt. Att förflytta värmen med en fläkt och var den är placerad i eller utanför det är egalt, det måste blåsa iväg värmen.
Jo precis och jag använder en vanlig kaminfläkt men tycker ändå inte att värmen letar sig längre bort än köket där den står i och matsalen om man vinklar fläkten dit men då går temperaturen ner i köket istället. Kan såklart skaffa en till fläkt för maximering av spridning. Och samtidigt så vill jag att den värmen även ska kunna leta sig ut till hallen samt övervåningen men det gör den inte i nuläget. Därav tänkte jag att en kamin med större uteffekt borde vara mer effektiv. Eller tänker jag fel?
 
Oavsett vad du skaffar för värmekälla, så är det transporten av värmen som strular till det. Tror inte du vill som en liten storm kring öronen, för det är så det blir. Finns dom som har tagit hål i väggar och satt en Pax eller liknande i hålet, men det ger inte så mycket som man vill och ett ständigt sus blir det.
Ska något göras så det blir bra, så är det att dra ventrör från varma delen och blåsa ut i den svala delen. Det var på ett ställe som dom hade en vedspis i köket och när dom eldade så blev närmare 40 C där, hen la ventrör på vinden från taket i köket och ner till några rum. Det fungerar behjälpligt, men nu är det så att med den höga tempen så kommer värmen att stanna i taket, värme stiger uppåt. Så hur man än vänder sig, så är baken alltid i motsatt riktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.