6 841 läst · 34 svar
7k läst
34 svar
SBA kontroll på 4 min
Sida 1 av 3
Varje kvartal får jag besök från brandskydd. Kikade på kameran vid senaste besök. Besöket varade i 4 minuter. Faktura på 1500kr.
Är detta normalt?
Är detta normalt?
Medlem
· Stockholm
· 3 990 inlägg
Du får förklara noggrannare vad det handlar om, villa, lägenhet, butik?
Medlem
· Stockholm
· 3 990 inlägg
Det är väldigt svårt att kunna förstå varför problemet uppstår när du är så fåordig. Är det en hobbylokal med pool kan det vara svårt att förstå. Är det en hobbylokal där ni gör fyrverkerier förstår jag det mycket väl.
Musik och ateljérum. De tog ett varv runt lokalen. De undersöker själva rummen.Workingclasshero skrev:
Vem säger att det är ett krav med dessa inspektioner? Har ni något i lokalerna som kan motivera något sådant (typ stora mängder bensin, gasol, aerosoler som sprayfärg, acetylen mm)? Vad är det för firma som kommer och inspekterar?
Enligt Lagen om skydd mot olyckor är verksamheter skyldiga att bedriva ett systematiskt brandskyddsarbete (SBA), men det finns inga krav på att någon speciell ska utföra kontroller. Mitt tips att att kontakta en brandkonsult för hjälp att utforma ett SBA-arbete som ni själva kan utföra. Kostar kanske runt 10000 men ni tjänar ju igen det på 2-3 år om ni nu betalar 1500 per kvartal
Finns det ett automatiskt brandlarm i lokalen så ska det för denna anläggning utföras månads- och kvartalsprov. Är det en sådan tjänst ni köpt in? I så fall bör kvartalsprov ta längre tid än 4 min. Månadsprov däremot är snabbt utfört...
Medlem
· Stockholms län
· 528 inlägg
Sökte på skoj och hittade denna kurs; 750:-?? https://www.brandfast.nu/produkt/grundlaggande-brandutbildning-e-learning/G GustH skrev:Enligt Lagen om skydd mot olyckor är verksamheter skyldiga att bedriva ett systematiskt brandskyddsarbete (SBA), men det finns inga krav på att någon speciell ska utföra kontroller. Mitt tips att att kontakta en brandkonsult för hjälp att utforma ett SBA-arbete som ni själva kan utföra. Kostar kanske runt 10000 men ni tjänar ju igen det på 2-3 år om ni nu betalar 1500 per kvartal
Kan det verkligen stämma? I såna fall blir ju TS uppskörtad så det bara skriker om det…
SBA utförs normalt av verksamheten själv. Finns mallar här och där, MSB har säkert. Man ska kunna visa upp dokumentation för att styrka att man utfört sin SBA, det är oftast det första som efterfrågas exempelvis när räddningstjänsten gör tillsyn. Har man inget systematiskt brandskyddsarbete vid tillsyn får man nån månad på sig att få ett sådant på plats.
Sen kan man såklart betala någon annan för att utföra sin SBA, men 1500 kronor för fyra minuter låter ju väl tilltaget
Sen kan man såklart betala någon annan för att utföra sin SBA, men 1500 kronor för fyra minuter låter ju väl tilltaget