I valet och kvalet att satsa på solceller med lager. Eller bergvärme. Ungefär samma kostnad.
Ekonomi finns för det ena eller det andra.

Idag har vi en frånluftsvärmepump som inte är så effektiv och den är äldre och behöver bytas.
 
Förstår inte riktigt? Vad är syftet? Solceller kommer inte ge dig någon värme den dagen din pump lägger av. Så en ny pump eller nytt värmesystem behöver du ändå investera i.
 
A
Batterilager till solceller är inte lönsamt med dagens skatteregler. Vänta med batterilagret tills finansministern snålar in…
 
B
Skulle gissa att det är bättre med solceller, så länge som flvp håller... mycket elförbrukning idag för att hålla huset varmt?

Batterilager bör skippas oavsett
 
Självklart bergvärme. Sparar kwh från första timmen ni startar den å vad gör ni om ni investerar i solceller å månaden efter så går flvp sönder
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
De båda systemen har helt olika uppgifter. En BV använder du för att värma ditt hus och värma varmvatten på ett effektivt sätt. Solceller kan enbart ses som investering för att tjäna pengar. För ditt hus har dom väldigt lite nytta. Ingen ska inbilla sig att kunna värma upp sitt hus med solceller till rimlig kostnad.
Anläggningarna tjänar helt olika syften och ska inte ställas emot varandra (jag vet, jag har både och).
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Förstår inte riktigt? Vad är syftet? Solceller kommer inte ge dig någon värme den dagen din pump lägger av. Så en ny pump eller nytt värmesystem behöver du ändå investera i.
Vi kör den så länge det går och sedan bara med el. Den är 15 år nu.
 
Scouten skrev:
Batterilager till solceller är inte lönsamt med dagens skatteregler. Vänta med batterilagret tills finansministern snålar in…
Lager ingår i paketet och går på lite för det är ett stort bidrag som man får
 
V Vector skrev:
Självklart bergvärme. Sparar kwh från första timmen ni startar den å vad gör ni om ni investerar i solceller å månaden efter så går flvp sönder
det är 15 år garanti på systemet. 30 år garanti på cellerna, 80% då
 
A
Scouten skrev:
Ta in ett pris utan batterilager då. Så länge skattereduktionen på såld solel är 60 öre/kWh, så är det dålig lönsamhet.

[länk]
Kostnad för överföringen är nära 1 kr och det slipper man med lager
Scouten skrev:
Ta in ett pris utan batterilager då. Så länge skattereduktionen på såld solel är 60 öre/kWh, så är det dålig lönsamhet.

[länk]
Lagret ingår och man får ett antal 1000 kr från nätägaren varje år för att det avlastar toppar i nätet. Detta är nytt för 2022

Frågan jag har är egentligen om det är mycke mer lönsamt med bergvärme än frånlufts? Mycke mer alltså!! Eller sak samma?? Är det jätteskillnad blir det bergvärme.
 
  • Gilla
Fox Lane
  • Laddar…
F Fredrik-1980 skrev:
Kostnad för överföringen är nära 1 kr och det slipper man med lager


Lagret ingår och man får ett antal 1000 kr från nätägaren varje år för att det avlastar toppar i nätet. Detta är nytt för 2022

Frågan jag har är egentligen om det är mycke mer lönsamt med bergvärme än frånlufts? Mycke mer alltså!! Eller sak samma?? Är det jätteskillnad blir det bergvärme.
Beh
F Fredrik-1980 skrev:
Kostnad för överföringen är nära 1 kr och det slipper man med lager


Lagret ingår och man får ett antal 1000 kr från nätägaren varje år för att det avlastar toppar i nätet. Detta är nytt för 2022

Frågan jag har är egentligen om det är mycke mer lönsamt med bergvärme än frånlufts? Mycke mer alltså!! Eller sak samma?? Är det jätteskillnad blir det bergvärme.
Säljaren säger jag behöver bestämma mig till fredag annars blir det till hösten istället för nu i vår. Det är ledtider på solcellspaketet och inväntar sedan lager- bidraget 2022.


Är en bergvärmepump är mycke effektivare än frånluft?
Vanlig villa. 13000 el-markeringar är förbrukningen på ett år i dag då ingår el för belysning och kyl mm. I kronor 11500kr för el-nät och elen kostar 5600 kr. El-nätet skall minska till till hälften och elen kommer inte att kosta mer än1500 kr med solceller.
Sedan tillkommer några t kr för nätbalansen som man får varje år

150000 efter alla avdrag kostar paketet samma för bergvärme Livslängd för själva bergvärmepannan är hälften. Brunnen har evig livslängd
 
Välj en annan somcellsleveratör.
Lagring av egenproducerad el är bara fejk.
Fick ett pangerbjudande om 5 kW batteri som skulle kosta mig 4 tusen kronor.
Men jag förbrukar 60-70 kWh per dygn på vår höst och 120-130 när det är redig vinter.
5 kW ????
Tillåt mig småle....;)

En sak till, du betalar ingen elöverföringsavgift när du säljer el. Om din elleverantör vill ha det, BYT !!
 
Stoppar ni in bergvärme behöver ni troligen dra rör och sätta in element med = ökar kostnaden
Bergvärme kan vara den bästa investeringen , beroende på hur många som har det i närheten av där ni bor.

Är det för många som har det ... så är risken att man inte får ut den effekt man är ute efter.
( har vänner som drabbats av det )

Solceller minskar kostnaden totalt sett, men hjälper ju inte till för fem öre att hålla huset varmt.

Battrilager är vägen med dagens rabatter bara att glömma att någonsin räkna hem (om inte elpriset är över 2-3 kr / kWh konstant vilket iofs är en ganska stor risk att det kan bli)
De kostar för mycket och är för små.

iom att du idag har en FLVP så är frågan om det bästa är att köpa en ny sån och även stoppa in en extra LLVP som ger mest för pengarna du har.
 
M MrDizzy skrev:
Stoppar ni in bergvärme behöver ni troligen dra rör och sätta in element med = ökar kostnaden
Bergvärme kan vara den bästa investeringen , beroende på hur många som har det i närheten av där ni bor.

Är det för många som har det ... så är risken att man inte får ut den effekt man är ute efter.
( har vänner som drabbats av det )

Solceller minskar kostnaden totalt sett, men hjälper ju inte till för fem öre att hålla huset varmt.

Battrilager är vägen med dagens rabatter bara att glömma att någonsin räkna hem (om inte elpriset är över 2-3 kr / kWh konstant vilket iofs är en ganska stor risk att det kan bli)
De kostar för mycket och är för små.

iom att du idag har en FLVP så är frågan om det bästa är att köpa en ny sån och även stoppa in en extra LLVP som ger mest för pengarna du har.
Vi har redan vattenelement i huset. funderat på ny frånluftspump, men vi vill också utnyttja de stora bidragen nu.

Vi har lite pengar över nu och vill kanske satsa rejälare när vi har denna möjlighet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.