Hej
Är det nån som vet var man kan köpa reservdelar till Sanyo SAP-CRV 93 EHFP skulle behöva ett kretskort
till innerdelen nytt eller beg. kanske nån som skrotat sin värmepump som kan ha något liggande.
 
A
S Snickaren46 skrev:
Hej
Är det nån som vet var man kan köpa reservdelar till Sanyo SAP-CRV 93 EHFP skulle behöva ett kretskort
till innerdelen nytt eller beg. kanske nån som skrotat sin värmepump som kan ha något liggande.
Kolla med ahlsell kyl!
 
Dom säljer endast till firmor som har konto hos dom, sen tror jag att ett nytt kretskort kostar så mycket att det inte lönar sig att byta, bäst vore att hitta ett beg. från en sap-krv93 eller 123 som man kunde plocka delen som har pajat.
 
Har du försökt laga det? Eller låta någon laga det?
Oftast brukar det vara triviala fel på kort i värmepumpar.
 
A
Jag lagade ett
det var bara kondensatorn
 
Laga kretskort är inga problem det har jag sysslat med i 40 år,problemmet är delarna i detta fallet den lilla trafo som fixar till lågspäningen elektroniken där har en tråd brunnit av och den har jag lyckats löda ihop igen men man ser ju inte om det har blivit varv kortslutning jag har beställt en ny krets TYN 266 PN och kondensator på 10 uf verkade också kass var lite svullen i toppen har inte mätat den, men det sitter en transientdiod också vid trafon som heter T2D55 har inte hittat någon data på den här googlat runt finns att köpa från Kina med det tar ju veckor därifrån men i värsta fall får jag prova efter byte av kondensator och krets, men jag tar hemskt gärna imot alla tips man kan få, Tack på förhand.
 
electroluxaren.. vilken kondensator fick du byta, var det den på 10uf/450V.
 
Kan du ta detaljerade bilder?
Jag förstod inte riktigt om det är transformatorn i ett primärswitchat nätaggregat eller en induktans i en switchregulator på lågspänningssidan som brunnit.

De flesta primärswitch-regulatorer är rätt toleranta mot transformatordesign, så om du inte lyckas laga transformatorn borde det fungera med att ta en donator-trafo från något annat som är primärswitchat och har ungefär samma effektklass och spänningar ut.
 
Nu har jag läst databladet för din switchregulator... Det är fortfarande intressant att förstå hur många utspänningar du har. Mest troligt är ju att det bara är 5V ut.

Så mitt förslag är nog mer att helt strunta i just det aggregatet och istället mata in 5v, 3.3v eller vad det nu är via en (slaktad) väggvårta?

Om det är primärsidan som är bränd (vilket verkat troligt med svullen HV-kondensator, samt bränd lindning och förgasad switchkontroller) så tycker jag nog det enklaste är att byta ut allt mot en ny kortbit eller så.
Lagade transformatorer är oftast inte speciellt bra.
 
A Anders243 skrev:
Nu har jag läst databladet för din switchregulator... Det är fortfarande intressant att förstå hur många utspänningar du har. Mest troligt är ju att det bara är 5V ut.

Så mitt förslag är nog mer att helt strunta i just det aggregatet och istället mata in 5v, 3.3v eller vad det nu är via en (slaktad) väggvårta?

Om det är primärsidan som är bränd (vilket verkat troligt med svullen HV-kondensator, samt bränd lindning och förgasad switchkontroller) så tycker jag nog det enklaste är att byta ut allt mot en ny kortbit eller så.
Lagade transformatorer är oftast inte speciellt bra.
Det sitter en späningsregulator på sekundärsidan och det är bara en spänning, jag lagade ett antal kort när dessa pumpar var nyutkomna och då var det just spänningsreg. som hade lagt av, men det var endast 123 modellen som gick sönder, men jag skall kolla i mina papper när jag kommer hem på måndag om det 12 eller 5 volt jag skall se om jag kan lägga upp en bild av kortet också.
A Anders243 skrev:
Nu har jag läst databladet för din switchregulator... Det är fortfarande intressant att förstå hur många utspänningar du har. Mest troligt är ju att det bara är 5V ut.

Så mitt förslag är nog mer att helt strunta i just det aggregatet och istället mata in 5v, 3.3v eller vad det nu är via en (slaktad) väggvårta?

Om det är primärsidan som är bränd (vilket verkat troligt med svullen HV-kondensator, samt bränd lindning och förgasad switchkontroller) så tycker jag nog det enklaste är att byta ut allt mot en ny kortbit eller så.
Lagade transformatorer är oftast inte speciellt bra.
A Anders243 skrev:
Nu har jag läst databladet för din switchregulator... Det är fortfarande intressant att förstå hur många utspänningar du har. Mest troligt är ju att det bara är 5V ut.

Så mitt förslag är nog mer att helt strunta i just det aggregatet och istället mata in 5v, 3.3v eller vad det nu är via en (slaktad) väggvårta?

Om det är primärsidan som är bränd (vilket verkat troligt med svullen HV-kondensator, samt bränd lindning och förgasad switchkontroller) så tycker jag nog det enklaste är att byta ut allt mot en ny kortbit eller så.
Lagade transformatorer är oftast inte speciellt bra.
A Anders243 skrev:
Nu har jag läst databladet för din switchregulator... Det är fortfarande intressant att förstå hur många utspänningar du har. Mest troligt är ju att det bara är 5V ut.

Så mitt förslag är nog mer att helt strunta i just det aggregatet och istället mata in 5v, 3.3v eller vad det nu är via en (slaktad) väggvårta?

Om det är primärsidan som är bränd (vilket verkat troligt med svullen HV-kondensator, samt bränd lindning och förgasad switchkontroller) så tycker jag nog det enklaste är att byta ut allt mot en ny kortbit eller så.
Lagade transformatorer är oftast inte speciellt bra.
 
A
S Snickaren46 skrev:
electroluxaren.. vilken kondensator fick du byta, var det den på 10uf/450V.
kommer ej ihåg
 
S Snickaren46 skrev:
Det sitter en späningsregulator på sekundärsidan och det är bara en spänning, jag lagade ett antal kort när dessa pumpar var nyutkomna och då var det just spänningsreg. som hade lagt av, men det var endast 123 modellen som gick sönder, men jag skall kolla i mina papper när jag kommer hem på måndag om det 12 eller 5 volt jag skall se om jag kan lägga upp en bild av kortet också.
Nu har jag kollat lite bättre på kortet och det verkar som att trafon skall lämna så mycket AC spänning så efter likrikning med en diod skall DC spänningen ligga på ca 12 V och den går även till en 5V reg. så om inte det fungerar med ny TNY266 krets och ny elektrolyt 10uF 450V den var det endast på några nF när jag kollade den idag trafon håller ca 1,8 ohm på Pr.sidan och 0,2 ohm sekudär sidan svårt och säga om det verkar riktigt,om det inte vill fungera så provar jag att mata på 12V dc på sek.sidan,jag har inte fått kretsen ännu så jag återkommer med feedback.
- Elektronikkomponenter: en transformator, en elektrolytkondensator och en TNY266 krets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett grönt kretskort med kondensatorer, integrerade kretsar och handskrivna noteringar, markerar en 5V regulator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är likriktarbryggan hel?

Nu vet jag inte hur sanyopumpen ser ut innuti annars, men det där skulle jag ersatt med ett separat litet 12v-kragg av typen som man kan hitta i väggvårtor. (Om det nu inte fungerar direkt med switchregulatorn, och din förhoppningsvis hela transformator)

Edit: Ja, nu läste jag slutet av ditt inlägg ordentligt, och att mata in 12v där känns som en bra lösning.
 
Där är inte så mycket plats där kretskortet sitter och hur stor ström ett ev. litet 12v-kragg bör klara vet man ju inte riktig,isåfall borde man koppla in det igen och mata det med 12v som jag skrev om tidigare och mäta vad det drar 5volten kan ju dra max 100 mA, jag har kollat likriktaren och den var hel ,men lägger kondensatorn av helt så vill nog inte switchregulatorn vara med längre heller jag kunde mäta ca 47 ohm mellan Drain och Source
och då hamnar det ju drygt 300 volt på trafon ,ja skulle det inte fungera med nya delar så får jag försöka hitta något som klarar av srömmen och får plats ihop med kretskortet man vill ju helst inte ha något utan för innerdelen.
 
Kunde inte låta bli att mata kortet med 12V DC där trafons sekundärsida är ansluten och det fungerade helt ok,
passade på att rengöra den också,körde den på maxtemp och då ger den 59 grader i utblåset nu är det ju 10 grader ute,men tyckte ändå att rengöringen är nog så viktig om man vill ha ut max av sin pump pumpen är ju från 2007 då på den tiden fick man ju själv installera och jag var väl extra noga med både att kona rören och vakumsuga så den går kanske ett par år till,men jag skall sätta dit komponeterna på kortet och hoppas att det fungerar ,annars får det bli den här lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.