Hej,

Jag läser på flera kommuners hemsidor att sanktionsavgift inte tas ut om åtgärden som strider mot PBL återställs, tex rivs.

Stämmer detta, vad missar jag?

Känns som att det är öppet mål för folk att chansa.
 
Är det inte bra? Vi behöver inte belasta kommunerna med bygglovsansökningar i onödan och får chans att be om ursäkt och rätta efteråt om något i vårat byggande skulle bli fel.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Jag har uppfattat att avgiften inte tas ut om man återställer innan kommunen fattar beslut om sanktionsavgift.

Det blir ju inte riktigt öppet mål att chansa, den stora kostnaden för ett svartbygge, om man blir påkommen är knappast sanktionsavgiften, utan värdet av det man får riva.
 
  • Gilla
H_e_l_e_n_a och 3 till
  • Laddar…
Det beror ju lite på vad man ska göra och varför.

Ställa en container längre tid på tomten kräver bygglov till exempel.
 
H hempularen skrev:
Jag har uppfattat att avgiften inte tas ut om man återställer innan kommunen fattar beslut om sanktionsavgift.

Det blir ju inte riktigt öppet mål att chansa, den stora kostnaden för ett svartbygge, om man blir påkommen är knappast sanktionsavgiften, utan värdet av det man får riva.
Precis så står det men kommunen har en skyldighet att kommunicera innan beslut. De har ingen möjlighet att bara besluta om avgift innan den som ska påföras avgift har fått möjlighet att lämna synpunkter. Det innebär i praktiken att man får en varning.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja så är det. Man kan rätta före byggnadsnämnden har fattat beslut i frågan. Så i praktiken har man några veckor till månader på sig att rätta efter att tillsynen tar kontakt. Om man håller sig oanträffbar så kan man vinna ännu lite tid, byggnadsnämnden behöver ju ens synpunkter på saken före de fattar beslut.

Men jag ser inte problemet. Jag menar vem gör t ex en tillbyggnad för tre miljoner och sen på några få korta veckor river hela klabbet för ytterligare några hundra tusen. Lär inte vara många som vill chansa.

För smååtgärder är det ju enklare, t ex enklare plank som har byggts utan lov eller någon bod som lätt kan flyttas på. Men det är ju marginalöverträdelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.