Jag skulle behöva hjälp att installera en sådan eller liknande. Ngn som har koll på dem?
Flyttar köket en våning ner & behöver hjälp att få fart på avloppet med den.
 
Eget eller kommunalt avlopp
 
J jonaserik skrev:
Eget eller kommunalt avlopp
Kommunalt
 
OK då kan du ha en typ av kvarn/pump i källaren och lägga rör till ett avlopp, är max 32 mm vita rör som limmas. Tänk bara på att det är ingen toa för barn som river av en halv rulle och ska spola ner, samt det är bara skit och papper som ska ner. Det sitter en kniv i burken, skär sönder allt till liknande pölsa och pumpar iväg, får den något som en tampong i sig så kan vara kört och allt måste isär och rensas. Nu har dom gjort om dom lite med en lucka över kvarndelen. ( tittar då på Saniflo ) och andra har nog lika.
Att jag frågade om avloppet, så är det lite av en katastrof med 3-kammarbrunn, till en sådan får det inte gå välling utan så stora delar som möjligt. Det är lätt att få slammflykt som sätter sig i infiltartionsbädden och täpper till.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OK då kan du ha en typ av kvarn/pump i källaren och lägga rör till ett avlopp, är max 32 mm vita rör som limmas. Tänk bara på att det är ingen toa för barn som river av en halv rulle och ska spola ner, samt det är bara skit och papper som ska ner. Det sitter en kniv i burken, skär sönder allt till liknande pölsa och pumpar iväg, får den något som en tampong i sig så kan vara kört och allt måste isär och rensas. Nu har dom gjort om dom lite med en lucka över kvarndelen. ( tittar då på Saniflo ) och andra har nog lika.
Att jag frågade om avloppet, så är det lite av en katastrof med 3-kammarbrunn, till en sådan får det inte gå välling utan så stora delar som möjligt. Det är lätt att få slammflykt som sätter sig i infiltartionsbädden och täpper till.
Aha ok. Tack för jättebra info.
Jag har inte vetat ngt alls om dessa. Bor i radhus & en granne gjorde samma sak när han flyttade ner köket. För att lutet blev gör lite på avloppet utan en pump.

Vem installerar dessa & när ska jag göra det? Nu innan köket är på plats eller när allt annat är klart? Eller spelar det ingen roll?
Ska kalla hit en röris snart gör att förbereda vatten för köket. Ska han ordna detta med pumpen samtidigt?

Och finns olika modeller? Hur vet man vilken man behöver?
 
Jepp en röris ordnar det, det som kanske är det lite större jobbet är att hitta avloppsstammen , bryta upp den och sätta in ett 45 graders T-stycke med en gummiplug för röret från toa, finns rören i taket så går det på en timma att koppla i hop. En sak till bara, vad är det för färg på avloppsrören ( inte målarfärg då ) är dom vita så är den tunna, knacka på dom, låter det att knacka på en tom ölburk så är dom tunna, dovt så är dom av tjockare typ. Dom tunna kallas för äggskal och har lätt för spricka. Men röris vet exakt när hen ser och känner på dom och vet hur man gör.
 
J jonaserik skrev:
Jepp en röris ordnar det, det som kanske är det lite större jobbet är att hitta avloppsstammen , bryta upp den och sätta in ett 45 graders T-stycke med en gummiplug för röret från toa, finns rören i taket så går det på en timma att koppla i hop. En sak till bara, vad är det för färg på avloppsrören ( inte målarfärg då ) är dom vita så är den tunna, knacka på dom, låter det att knacka på en tom ölburk så är dom tunna, dovt så är dom av tjockare typ. Dom tunna kallas för äggskal och har lätt för spricka. Men röris vet exakt när hen ser och känner på dom och vet hur man gör.
Våra avloppsrör finns synliga i typ en suterrängdel inomhus. Krypdel på typ 150cm höjd.
Så jag tror det bör vara lättåtkomligt.

Avloppsrören byttes ut för typ 4 år sedan & är grå. Känns tjocka.

Ok men vad bra. Men det är inget konstigt att han då installerar denna trots att köket inte är påbörjat?
 
Att förbereda för rördragning genom någon vägg kan du göra själv, att ta upp hål där röris säger är bra, så allt är klart för röris när det blir dags för toan, troligtvis ska övrigt vara klart före installation av toan och ett rör sticker ut genom väggen från insidan, då kan allt göras färdigt med väggarna och golvet, bara dra de sista rördelarna ner till kvarnen, se till om det går att rören kommer på rätt sida om utgående rör på kvarnen. så det inte blir ett rör tvärs över. Sen blir det en toa med utlopp lite högt bakåt och att toan hamnar lite längre ut från vägg än normalt, kvarnen ska sitta direkt bakom toan, bara gilla läget, inget att göra åt.
 
  • Gilla
jamaica
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.