Hejsan!

Vi har anlitat en firma för att sanera bort ett gammalt asbestgolv i vårt kök. Så tänk er att 10kvm 22mm spånskivor skulle rivas.

När dom sågade för att riva så körde dom rakt över vattenledningarna och skapade 3-4 jack här och där. På värsta stället är det minst 1mm djupt i ett 21mm järnrör (60-tal). Jag sa innan dom började att rören går precis under och att dom skulle se upp. Detta röret ligger ca 20mm under spångolvet.

Skada på ett järnrör med tydligt sågmärke omgiven av riven spånskiva från saneringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det känns verkligen inte bra att bygga in gamla järnrör med sågmärken i. Jag förstår att det finns gods kvar, men likväl är det illa. Vad rekommenderar ni för åtgärd?

/ Oskar
 
C
O oskarsch skrev:
När dom sågade för att riva så körde dom rakt över vattenledningarna och skapade 3-4 jack här och där.
Är det tappvattenledningar eller värmeledningar? "Gamla järnrör" är perfekt för värme, men för tappvatten har de en begränsad livslängd, så då är det kanske inte fel tillfälle för ett stambyte?
 
Dom går till elementen. Vet inte vad rätt term är! :)
 
Nya rör. Ta chansen nu när de ändå är blottade!
 
Detta lär ju bekostas av firman som jackade rören?
 
O oskarsch skrev:
Hejsan!

Vi har anlitat en firma för att sanera bort ett gammalt asbestgolv i vårt kök. Så tänk er att 10kvm 22mm spånskivor skulle rivas.

När dom sågade för att riva så körde dom rakt över vattenledningarna och skapade 3-4 jack här och där. På värsta stället är det minst 1mm djupt i ett 21mm järnrör (60-tal). Jag sa innan dom började att rören går precis under och att dom skulle se upp. Detta röret ligger ca 20mm under spångolvet.

[bild]

Det känns verkligen inte bra att bygga in gamla järnrör med sågmärken i. Jag förstår att det finns gods kvar, men likväl är det illa. Vad rekommenderar ni för åtgärd?

/ Oskar
Det finns repartionssvep för större rör, det borde finnas något liknande för dina rör att montera över där man har sågat. Annars hade jag kapat bort det skadade och bytt ut det hela. Oavsett ärdet inte något du ska göra själv i just detta fallet, firman borde ha en ansvarsförsäkring. Låt dem ta kontakt med en vvs-firma som får komma dit och utföra lämplig åtgärd.
 
Firman erbjuder ett garantidokument med ritning över vilka delar som garantin täcker och skulle det börja läcka så står dom för alla kostnader. Så säkra är dom på att det inte ska börja läcka.

Jag vet inte vad jag ska tycka.
 
AXS
A
O oskarsch skrev:
Firman erbjuder ett garantidokument med ritning över vilka delar som garantin täcker och skulle det börja läcka så står dom för alla kostnader. Så säkra är dom på att det inte ska börja läcka.

Jag vet inte vad jag ska tycka.


Dra dit en rep. Koppling pn16 för dessa ändamål och tag samtidigt dokumentet så är saken biff!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.