Hej,
VI har upptäckt husbock i våra tre timmerhus på gården och en tekniker från Nomor kommer ut i september. Innan det mötet vill jag gärna ha lite mer kött på benen vad gäller saneringen.
Är det någon här som har erfarenhet och varit med om sanering av husbock i timmer hus? Våra hus är oisolerade uthus.
De nämner i telefonsamtal att man kan använda sig av extrem värme alt kylning. alt borra hål och föra in ett medel. Men hur mång ahål då per kvm? Jag förstår att dte har att göra med omfattningen av angreppet.

Varför jag frågar är helt enkelt för att få grepp om vad jag har framför mig.

Stort tack för att ni vill dela med er av era erfarenheter!
 
Tidigare kunde man också gasa huset, men det förutsätter ett någorlunda tätt bostadshus. Det går då inte att bo i huset på ett tag.
Tror att det bör vara ganska tätt med hål då ett giftigt medel förs in. Det finns mig veterligt inga medel som tränger nämnvärt långt in i massivt trävirke. Tryckimpregnering driver in impregneringsvätskan några cm in i splintveden, men då under högt tryck. Det går inte att åstadkomma på ett befintligt hus. Det betyder att sådana medel (gifter) inte tränger längre in än vad linolja/linoljefärg gör. Däremot kan sprickor i virket göra att det "tränger" in mer omfattande. Om medlet är tillräckligt giftigt för insekterna så räcker det kanske att de gnager sig igenom ett ytskikt med gift.

I den mån det är praktiskt åtkomligt försöker man borra på ställen som inte syns. Men det är nog oundvikligt att det kommer att göras även där det syns inifrån. Tror att man pluggar alla hål så inget står öppet.

Bästa tipset är att googla på skadedjurssanering/husbockssanering och se om du kan få en mer detaljerad uppfattning om hur det går till och ser ut.
 
Någon som har koll på hur kallt dessa måste kylas innan de dör ?

Hade som jag misstänkte husbock, som hördes gnagande förra året i takkanten i rummet och tog in Anticimex på min försäkring - och då höll den tyst just då men gick att hitta lite spån och annat när vi tog bort lite lister som troligen kommer ifrån den men det var i plankorna ovanför takbeklädanden i gamma tretex och det hade blivit rätt mycket rivjobb

- Representanten sa att det fins mycket värre insekter än dessa om det bara var i ental som här. Dessutom var det för sent på året för effektiv behandling då man gör det på vårsommar kanten och då är det borrande och att sprutan in gifter. - så vi lät det vara och om gnagandet skulle komma igång på vårkanten så så fick jag höra av mig igen. Har inte haft någon gnagande alls i år så de fåtalet som det eventuellt handlat om här, har troligen förpuppat och flugit iväg, gissar jag.

Hur eller hur hade jag en fantasi att om det skulle gnaga igen så skulle jag åka till AGA/Linde och köpa ett par hockeytrunkar med kolsyreis och trava dessa ovanpå med vinden, just där misstänkta plankorna går under, på med så mycket gullfiberskivor och frigolit mm. som jag hade täckande ovan på och klä in på undersidan med frigolit och täcken man kunde komma åt - och den vägen frysa ned virket i området riktigt ordentligt, kylan rinner ned och det hade fungerat utmärkt i det här fallet. - och sedan sova i attefallshuset så länge det var kolsyreis kvar

- Eventuellt att åka till Aga/Linde igen för ytterligare ett par hockeytrunkar till med kolsyre is till och fylla på... jag inbillar mig att även om dessa larver tål ett antal minusgrader så är -78 grader C som kolsyreisen är kall, är lite för mycket för dem...
 
E Elin Jansson1 skrev:
Hej,
VI har upptäckt husbock i våra tre timmerhus på gården och en tekniker från Nomor kommer ut i september. Innan det mötet vill jag gärna ha lite mer kött på benen vad gäller saneringen.
Är det någon här som har erfarenhet och varit med om sanering av husbock i timmer hus? Våra hus är oisolerade uthus.
De nämner i telefonsamtal att man kan använda sig av extrem värme alt kylning. alt borra hål och föra in ett medel. Men hur mång ahål då per kvm? Jag förstår att dte har att göra med omfattningen av angreppet.

Varför jag frågar är helt enkelt för att få grepp om vad jag har framför mig.

Stort tack för att ni vill dela med er av era erfarenheter!
Vi bor i område där husbock varit ganska vanligt historiskt.


När vi renoverade och skalade bort till stomvirket visade det sig att vårt hus var väl genomgånget av husbock.


Försäkringsbolagens tekniker var dock nästan ointresserat lugn precis som snickarna som var vana vid bocken. Vårt angrepp var redan avklarat för länge sedan så de enda åtgärderna som vidtogs var förstärkning av försvagade delar.


Försäkringsbolaget hade Boracol (stavning?) och förstärkning som bekämpningsmetod. Giftet pendlades vid behov på angripet virke och trängde sedan in kanske en tum. Bocklarven kan dock gå djupare än så och kunde fortsätta sitt angrepp i något år till det blev dags för parning. Då gick den genom giftvirket och dog på vägen ut.


En långsam men billig och effektiv metod.
 
  • Gilla
Elin Jansson1
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.