Hej!

Har en längre tid känt mögellukt i en del av dotterns rum. Efter borttagning av golvsockeln under fönstret identifierade jag mögel i gipspappen lokalt bakom golvsockeln. Är endast bakom sockeln, dvs inget mögel på själva sockeln (utöver att lukten satt sig där), dvs antagligen en skada sedan innan dess att tidigare ägaren målade om och la nya golv för ca 4-5 år sen (om inte fukten kommer utifrån i väggkonstruktionen). Jag vet inte hur det ser ut bakom målarfärgen ovan där sockeln suttit.

Ska nu åtgärda detta. Efter dialog med bostadsrättsföreningen har vi fått instruktion om att tvätta bort det med mögeltvätt. Min fråga är - är det tillräckligt? Min dotter sover i rummet, så är väldigt mån om att få bort allt. Bör jag riva bort pappen på gipset? Bör jag gå längre in i väggen? Eller är det tillräckligt att tvätta med mögeltvätt och sätta dit en ny sockel? Jag är osäker på källan till problemet och föreningen vidtar inga ytterligare åtgärder för att utreda detta. Vi har själva haft problem med läckage genom fönstret (vilket dock ska åtgärdas), och jag misstänker att tidigare läckage kan ligga bakom mögelskadan (det har varit tätt målat med akrylfärg över skarven mellan vägg och sockel sedan vi flyttade in).

Tacksam för tips på hur vi åtgärdar detta på ett betryggande sätt!

(Ett förtydligande till bilderna - det är det övre svarta som jag genom lukt identifierat till mögel. Det undre svarta vet jag inte vad det är (!), upplever dock inte att det avger lukt).
 
  • Mögelskadat gipspapper bakom borttagen golvsockel i hörn av rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögel på gipspapp bakom borttagen golvsockel under ett radiator i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvätta rent och måla med lämplig färg, t ex alkydoljefärg. Det räcker.
Ser inte ut att vara del i ngt mer omfattande, utan det det är nog vatten som kommit uppifrån.

Normalt sett slutar det lukta när det torkar ut. Utan att man gör ngt öht. Om det fortfarande luktar i rummet så indikerar det att möglet fortfarande är aktivt, vilket i sin tur kräver att det får fukt tillfört någonstans ifrån. På bilderna ser det dock ut som att det är ett lokalt angrepp (litet) pga vatten ovanifrån som rinner ner precis där och stannar i överkant mellan golvlist och vägg där det inte riktigt kan torka ut mellan fukttillfällena.

Orsaken som jag tolkar det är att det fortfarande med jämna mellanrum läcker in vatten från fönstret. Om inte det stoppas så får ni aldrig bukt med fukten/möglet. Det är heller ingen idé att göra ngt annat än att tvätta rent tills det yttre fukttillskottet stoppats.
Samtidigt får ni se upp med att inte vatten rinner ner förbi den borttagna golvlisten och ner i golvet. För då får ni mögel i golvet istället och måste riva upp det också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.