Nu var det min tur att få översvämning i källaren, det var ca 1m högt med vatten som trängde in genom både garagedörr och bakvägen via min 2-kammarbrunn, inte helt rent vatten med andra ord.

Jag har tänkt dokumentera allt förstört lösöre för att meddela försäkringsbolaget och spara det i ett rum tills försäkringsärendet är avklarat. Under tiden har jag tänkt sätta in en avfuktare och sanera allt.

Vad bör man använda för medel? Tänkte börja med att skölja av samtliga ytor, men jag misstänker att såpa eller skurmedel är aningen för ineffektivt för rengöringen som krävs. Kikat på diverse "grovrengöring" alternativt koncentrerad målartvätt. Drygt 120m2 med betonggolv som behöver skuras vilket gör att det kommer gå åt en hel del medel. Någon som har tips på vad jag bör använda?

Översvämmat utrymme med bråte, reflekterande vatten, dammig miljö, en övergiven svart plasthink flyter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
är nog bättre att fb får ta allt det jobbet om det nu täcks av försäkringen
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
är nog bättre att fb får ta allt det jobbet om det nu täcks av försäkringen
I dagsläget är det drygt 300 hus på kö, jag tänkte därför rensa själv.

Oavsett måste jag dit för att fotografera och dokumentera allt som blivit skadat vilket innebär en del jobb och struktur.
 
Mycket tråkigt!
Eftersom sådan skador har blivit mycket vanliga i t ex Tyskland finns här råd från tyska konsumentvägledningen:
https://www.verbraucherzentrale.de/...der Sanierung,nicht zu früh ausgepumpt werden.

De råder att inte pumpa bort vatten med en gång eftersom det kan finnas vattentryck kvar utifrån som kan orsaka skador på grundmuren.
När sedan källaren är pumpat kan saneringen börja med att avlägsna allt organiskt byggmaterial, även dörrkarmar mm. Om det finns gipsputs eller kalkgipsputs ska den avlägsnas till 1 m ovan vattenlinjen.

Det finns tydligen ingen quickfix.
 
Åh fy f-n… 😢

Hur gick det med det här, och vad var egentligen orsaken?
 
V Vardagsrum skrev:
Åh fy f-n… 😢

Hur gick det med det här, och vad var egentligen orsaken?
Det löste sig helt ok, spolade av och tvättade rent. Stod på tork ett tag, senare kommer en byggfirma för att riva ut och återställa det som skadats.

Generell översvämning i området, grannen hade vatten en decimeter från golvbjälkarna. Jag hade en meter i källaren, men det sjönk undan så snart vattnet hunnit rinna ner i sjön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.