Hej,
Behöver råd :).

Jag har en gräsmatta med kompakt sandrik jord och som snabbt torkar ut och blir alldeles "hård" (tänk betong) och gul fläckvis hela sommaren..:confused:

Funderar på att vertikalskära samt toppdressa och stödså. Men vilken typ av av toppdress ska jag välja? Vad jag har sett så innehåller de flesta toppdressmärkena en massa sand och det kan väl inte vara så bra i mitt fall - eller?

Vad göra?

mvh
 
I ditt fall hade jag sett till att lägg på ett nytt ordentligt lager(ca 10cm) med riktig bra matjord och därefter på med gräsfrö av bra sort. Troligen får du hyvla av motsvarande höjd för att det ska stämma med övriga höjder.
 
Jo, om vattnet dräneras ur fort vilket det ju gör vid sand så kommer ingenting att hålla tyvärr... Du måste få på mer jord och någonting som kan hålla vattnet kvar i marken under gräset.
 
Tack för svaren. Vad händer om jag "toppdressar" med mull lite varje år.. kan väl inte bli sämre eller..?
 
Så gör jag. Jag har väldigt sandig jord och varje år tar jag hem några kärror med jord och fyller ut och toppar med. Kör man lagom tunt växer gräset igenom utan problem.
 
... och om jag sedan (samtidigt) vertikalskär för att luckra upp gräsmattan borde ju inte vara helt fel tycker jag .... :)

Stefan, stödsår du också?
 
Ibland om det är tjockt lager jord. Annars är det inga problem. Gödslar man lite under året också så växer det bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.