Hejsan, hur tycker ni att jag ska göra med taket, ska jag försöka fylla i där det är löst eller ska jag försöka få ner allt? Är en väldigt tunn yta men är rädd att den sitter hårt på vissa ställen och löst (bevisligen ) på andra?
Berätta, vad skulle du ha gjort?
 
  • Vitt tak med färg som flagar av vid olika ställen och en taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade några skador runt skarvarna i tretex plattorna. Nu är mitt sätt att fixa något jag hitta på som akutåtgärd innan målning av taket, det finns säkert bättre metoder.
Jag knackade å kände mig fram till där det verkade sitta ok sen skar jag ner grängningen (se bilder jag tror det är grängning på samma vis som din bild men jag är långt från expert). Över skarv tejpade jag med armeringsnät (normalt till skarv gipsskivor). Jag blandade vanligt sandspackel med tapetklister till de fick konsistens lagom att försöka kopiera struktur på taket och så gjorde jag mitt bästa med en målarpensel, "duttade" fram struktur.
Inte helt nöjd men bättre än andra äldre lagningar som finns i samma tak.

Vardagsrum:


Barnkammare
 
  • Reparation av skador på strukturerat tak nära en hörnlist, där spackel använts för att återskapa den ursprungliga ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reparationsarbete av tak med synlig skarv och nylagt armeringsnät, försök till imitation av den omgivande strukturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med reparerad skarv där struktur kopierats med sandspackel och tapetklister, armeringsnät syns ej.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Z Zkee skrev:
Jag knackade å kände mig fram till där det verkade sitta ok sen skar jag ner grängningen (se bilder jag tror det är grängning på samma vis som din bild men jag är långt från expert).
Svårt med bilder men ditt tak liknar mitt pappspända tak med många många lager takfärg på.
 
Det är papp ovanför men strukturen tror jag kommer från någon form finkornigt material i klumpar och strukturen va grå-brunt under färgen när jag skar i det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.