renoverar dotterns lägenhet
tog upp trägolvet i köket 7kvm under detta var det packad sand! 5cm ingen golvvärme!
det ska in klinkers så lite olika alternativ
ta bort sanden lägga på frigolit 20-30mm sedan gjuta golv på detta
eller använda sanden igen o blanda ihop den med cement o då stämmer mängden med volymen
eller nån som har en annan ide
 
R
J jannebmw skrev:
renoverar dotterns lägenhet
tog upp trägolvet i köket 7kvm under detta var det packad sand! 5cm ingen golvvärme!
det ska in klinkers så lite olika alternativ
ta bort sanden lägga på frigolit 20-30mm sedan gjuta golv på detta
eller använda sanden igen o blanda ihop den med cement o då stämmer mängden med volymen
eller nån som har en annan ide
Passa er för att ta bort sanden om det är en lägenhet för den finns där för att dämpa stomljud och kan leda till bekymmer för er i framtiden..
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Frigolit känns ju lite overkill när det är en lägenhet för där behöver man ju inte isolera som i en villa.

Jag hade sugit bort sanden och vill man behålla samma höjd hade jag lagt EPS och flytspacklat på det, alternativt bara flytspacklat och sänkt nivån lite.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
R
Vi gjorde i ordningen en vattenskadad lägenhet för en privatperson som valde att ta bort sanden i golven och beställde EPS gjutning med flytspackel på..
Detta hade inte vår kund förankrat med fastighetsägaren så detta blev en dyr affär för vår kund för några månader efter var vi där och bilade ur det nylagda och bar in sandsäckar igen..
 
  • Wow
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
Oavsett hyres- eller bostadsrätt så skulle jag säga att sanden är fastighetsägarens och inget hon eller du får röra. Vanligtvis får hyresgästen endast göra saker med ytskiktet. Men man kan ju alltid fråga samt dubbelkolla stadgarna vid brf.

Vad är det för bjälklag? Vill hon ha klinker går ju det att lösa med golvgips, avjämningsmassa eller något annat beroende på konstruktion.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vi gjorde i ordningen en vattenskadad lägenhet för en privatperson som valde att ta bort sanden i golven och beställde EPS gjutning med flytspackel på..
Detta hade inte vår kund förankrat med fastighetsägaren så detta blev en dyr affär för vår kund för några månader efter var vi där och bilade ur det nylagda och bar in sandsäckar igen..
Låter ju helt ofattbart märkligt... 😱
Men man bör ju alltid förankra saker när det gäller Brf.
 
R
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Låter ju helt ofattbart märkligt... 😱
Men man bör ju alltid förankra saker när det gäller Brf.
Ja det körde han sig den hårda och dyra vägen så att säga😢
 
  • Ledsen
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Oavsett hyres- eller bostadsrätt så skulle jag säga att sanden är fastighetsägarens och inget hon eller du får röra. Vanligtvis får hyresgästen endast göra saker med ytskiktet. Men man kan ju alltid fråga samt dubbelkolla stadgarna vid brf.

Vad är det för bjälklag? Vill hon ha klinker går ju det att lösa med golvgips, avjämningsmassa eller något annat beroende på konstruktion.
betonggolv under ! det verkar som det kan skita sig om man tar bort sanden
men klinkers är det hon vill ha
bostadsrätt är det
 
H Hans G2 skrev:
Oavsett hyres- eller bostadsrätt så skulle jag säga att sanden är fastighetsägarens och inget hon eller du får röra. Vanligtvis får hyresgästen endast göra saker med ytskiktet. Men man kan ju alltid fråga samt dubbelkolla stadgarna vid brf.

Vad är det för bjälklag? Vill hon ha klinker går ju det att lösa med golvgips, avjämningsmassa eller något annat beroende på konstruktion.
då får jag köra på dubbla gips på ytan o sedan klinkers
 
För mer än 20 år sedan la jag och mina barns pappa plattor (granit keramik, stora rektangulära plattor) i ett kök. Det är fin lera i trossbotten i det huset förövrigt. Vi limmade plattorna på golvspån och nåtade fogarna. Dvs verkligen inte enligt rekommendationerna.

Jag bor inte i huset längre men besöker det regelbundet och det är ff inga sprickor eller släpp.

Det här är inte något jag direkt rekommenderar men det gick uppenbarligen.
 
BirgitS
Här är det betongvalv, sand, masonitskivor med limmade PVC-plattor och sen klinker på det. Tidigare ägares klinker klarade det i 14 år utan problem innan vi gjorde om för vi ville ha klinker på en större yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.