Vi hade för 25 år sedan när vi flyttade in i vår bostadsrätt parkettgolv i köket. Där under låg det sand och rör till golvvärme. Därefter har vi bytt golv tre gånger. Min värsta farhåga är att min man tagit bort sanden under parketten. Jag har en svag aning, men är inte säker. Tyvärr kan jag inte fråga honom eftersom han avled i november. Vad händer om jag säljer lägenheten. Huset byggdes 1959.
 
Jag tror inte du hade glömt om han tog bort sanden, det måste ju vara ett hästjobb....
För övrigt måste det ju finnas en anledning, och vad skulle den vara?
 
Vad gör det om sanden är borta?
 
Hej Beklagar sorgen.
Det finns ju olika sätt att lägga en parkett. Den mer traditionella är att man lägger den på sand. Denna metod används mer sälla i nya hus och det är som sagt inte olagligt att välja ett annat sätt . Det viktigaste är ju att du har ett golv som är funktionsdugligt. Du kan lugnt sälja din lägenhet med eller utan sand. Är du osäker på om det är ett sk "dolt fel" skulle jag bolla fråga medmäklaren men jag gissar att mäklaren också kommer att lugnar dig. Lycka till med försäljningen.
 
Eftersom det är bostadsrättsföreningen som står för sanden som isolering, är jag rädd att bli ersättningsskyldig.
 
BirgitS
Kan du ta bort en tröskel för att se hur det ser ut under det synliga golvet?
Förr var det ofta så att man inte la parkettgolvet under köksskåpen eftersom de stod på golvet (inte hängde på väggen som dagens skåp) vilket inte är bra för parkettgolv och beroende på hur köket är gjort och om man har utdragbara lådor se hur golvet ser ut under parketten när man tar bort understa lådan.

Sanden är bra ljuddämpning så du kan ju fråga grannen under om det hörs mycket när du går i lägenheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.