Vi har tvättmaskin och torktumlare från Samsung sedan ett drygt år. De har fungerat bra men den senaste tiden har tvättmaskinen börjat larma om tvättmedelslödder i tid och otid. Då stannar maskinen och man måste trycka igång den manuellt, även om det aldrig finns något lödder i trumman. Ibland kör den vidare utan problem, ibland stannar den igen strax därpå. Ibland hjälper det att göra rent gummiringen mellan dörr och trumma, ibland inte.

Är det någon som vet vad det här beror på och vad vi kan göra för att slippa det?
 
vad är det för larm? Står det löddervarning på felkoden eller vad?
 
A
zarkov zarkov skrev:
Vi har tvättmaskin och torktumlare från Samsung sedan ett drygt år. De har fungerat bra men den senaste tiden har tvättmaskinen börjat larma om tvättmedelslödder i tid och otid. Då stannar maskinen och man måste trycka igång den manuellt, även om det aldrig finns något lödder i trumman. Ibland kör den vidare utan problem, ibland stannar den igen strax därpå. Ibland hjälper det att göra rent gummiringen mellan dörr och trumma, ibland inte.

Är det någon som vet vad det här beror på och vad vi kan göra för att slippa det?
ofta är det avloppspumpen som indikerar lödder så börja med att byt den inte minst för att dessa pumpar på samsung är riktigt skit
 
S Stefan1972 skrev:
vad är det för larm? Står det löddervarning på felkoden eller vad?
"Ta bort tvättmedelslödder" står det. Ingen annan felkod på displayen.
 
electroluxaren skrev:
ofta är det avloppspumpen som indikerar lödder så börja med att byt den inte minst för att dessa pumpar på samsung är riktigt skit
Tack för tipset!
 
zarkov zarkov skrev:
"Ta bort tvättmedelslödder" står det. Ingen annan felkod på displayen.
ja men jag tänkte mest på om det var en officiell felkod eller inte. Den kändes inte direkt logisk men de kanske har nå sånt....
 
A
S Stefan1972 skrev:
ja men jag tänkte mest på om det var en officiell felkod eller inte. Den kändes inte direkt logisk men de kanske har nå sånt....
varför skulle det vara logiskt?
jämför med reservdelbytarna på bilfirmorna, de läser ut felkod och byter det som står på skärmen men ofta är det fel för det skärmen visar är symptomen inte orsaken.
fast i detta fallet är det logiskt.
 
electroluxaren skrev:
varför skulle det vara logiskt?
jämför med reservdelbytarna på bilfirmorna, de läser ut felkod och byter det som står på skärmen men ofta är det fel för det skärmen visar är symptomen inte orsaken.
fast i detta fallet är det logiskt.
ja jo det förstår jag ju men så många olika felkoder brukar det inte finnas och vad känner liksom av tvättmedelslödder ? Vad triggar felet så att säga? Pump som går tom eller vad?
 
A
S Stefan1972 skrev:
ja jo det förstår jag ju men så många olika felkoder brukar det inte finnas och vad känner liksom av tvättmedelslödder ? Vad triggar felet så att säga? Pump som går tom eller vad?
Maskiner idag har oftast 15 grupper med upp till 5 fel i varje
Ja strömförbrukningen till pumpen är felaktig
 
zarkov zarkov skrev:
Vi har tvättmaskin och torktumlare från Samsung sedan ett drygt år. De har fungerat bra men den senaste tiden har tvättmaskinen börjat larma om tvättmedelslödder i tid och otid. Då stannar maskinen och man måste trycka igång den manuellt, även om det aldrig finns något lödder i trumman. Ibland kör den vidare utan problem, ibland stannar den igen strax därpå. Ibland hjälper det att göra rent gummiringen mellan dörr och trumma, ibland inte.

Är det någon som vet vad det här beror på och vad vi kan göra för att slippa det?
Har fått samma problem med min nya Samsung tvättmaskin, löste du problemet?
 
B BorjeA skrev:
Har fått samma problem med min nya Samsung tvättmaskin, löste du problemet?
En rejäl rengöring av allt som gick att komma åt, inkl grovfiltret bakom luckan (det var förmodligen där problemet var).

Jag skulle tro att det var som Electroluxaren säger, att pumpen gick torr och larmade på felaktig strömförbrukning.
 
Tack för svar! Satt en strumpa i luddfiltret så var nog det som var problemet.😜
 
  • Gilla
zarkov
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.