Börjar vara dags för en ny mobil och tänkte höra om det är nån som kan ge lite råd. Har fastnat för Samsung S5 eller S5 mini, men är lite osäker på vilken man ska köpa. Efterson jag surfar på mobilen en del så vill jag ha en med bra och tydlig skärm, men samtidigt får den inte vara för stor och klumpig heller. Har en S3 mini just nu, men den tycker jag är lite för liten, nu har jag för mig att S5 mini är lite större än S3 mini. Vad tror ni, klarar man sig med en mini eller ska man lägga till 1400:- extra och ta en vanlig S5:a..?

Om det är nån som har en vanlig S5:a får gärna komma med synpunkter vad ni tycker om den.

Tacksam för tips och förslag! :)
 
Jag har alltid gillat små mobiler, så jag var i din sits för ett tag sen.
Men ja slog till på en S5:a och jag har inte ångrat mig en sekund.

Slå till
 
Jag har för närvarande en S3 mini privat och en S5 mini i jobbet. S5 mini är påtagligt större i fickan utan att jag uppfattar den som speciellt mycket bättre på andra sätt. Lika bred, men lite högre. Sämre batteritid. Det gick ganska fort att spräcka skärmen vilket jag fortfarande inte gjort på min S3 mini. Min ståndpunkt är att S3 mini är ungefär det största jag kan tänka mig, så för min del vore valet enkelt. Vill du ha en större så är antagligen S5 ett bättre alternativ för dig.
 
quattro1 skrev:
Jag har alltid gillat små mobiler, så jag var i din sits för ett tag sen.
Men ja slog till på en S5:a och jag har inte ångrat mig en sekund.

Slå till
Tack för ditt svar!

Så du tycker inte att den är för stor? Hur är batteritiden på den?
 
Konstigt nog så tycker jag inte det, jag har flyttat den från jeansfickan
till jackfickan eller till benfickan.

Jag har en s4 mini som jobbmobil, alldeles för liten skärm och rätt mycket sämre
batteritid men jag har ju hunnit vänja mig vid s5:an

Gällande batteritiden har man ju fått tänka om när man jämför med gamla
goda tiden då man laddade engång i veckan. Jag laddar min varannan dag men
då använder jag den mycket.

Om du surfar en del så kommer du absolut att gilla att gå upp i skärmstorlek.
 
Jag hade tidigare en S3 mini i jobbet och en Note 3 privat. Det främsta jag störde mig på var inte att skärmen var mycket mindre utan så mycket sämre, även mot vanliga S3! Jag vet inte om det är så även på S5/S5 mini.

Sen är det ju så att större skärm ger möjlighet till större batteri iom större telefon, men äter också mer batteri pga den stora skärmen. Så är skärmen tänd mycket går mycket batteri men standbytiden blir mycket bättre med en större telefon. (ja jag generaliserar hyfsat grovt nu, men ni är nog med på mitt resonemang)
 
Jag skulle snarare koppla batteritiden till hur mycket datakraft det finns i telefonen. För några år sedan kunde man ha två veckor standby-tid på en telefon som fysiskt var mindre än man ens kan få tag på idag. De stora färgdisplayerna är en strömtjuv, men en kraftfullare processor drar också mer ström. Man får något bra, men det kommer inte gratis.
 
Nu frågade du specifikt om 2 modeller och uppskattar säkert inte mitt svar men hemma bytte vi från Samsung note 2 och s4 mini(?) till en Sony z3 och en z5 compact och är enormt nöjda då batteritider är ljusår bättre, kvalitétskänslan mycket högre och det bästa av allt är att compacten är en lika kompetent telefon som de stora flaggskeppen och inte alls så budget och slö som Samsung mini:n var.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.