hej

Vi har lämnat in vårt bygglov och fått anmärkning på detta pga att vår trädgård (tomt) består av två tomter/ fastighetsbeteckningar, och huset ligger precis på gränsen, vilket gör att vi kommer att bygga till över tomtgränserna.
Enligt byggnadsnämden så får man inte göra så även om jag äger båda tomterna utan måste först slå samman tomterna till en.
Det är fråga 1: Varför kan man inte bygga över gränsen på sina egna tomter????

Fråga 2 rör följden: Jag måste ansöka om sammanslagning till Lantmäteriet. Det skulle vara en enkel operation som inte krävde mätning utan bara ändra beteckning så det blir en tomt. Priset för detta var ett fastpris på 12 tusen kronor! Kan man göra något för att få ner detta?
Jag vet inte hur mycket jobb det är men säg 12 timmars pappersarbete a 1000kr/h. Det är ju ett skämt, ena advokatsarvodet!
Har någon annan råkat ut för detta problem?

mvh
Mazz
 
  • tomt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Det är två fastigheter. Två enskilda byggnader hade gått, dvs en på varje fastighet. (finns ju även 3D fastighetsbildning)
Skulle eventuellt kunna vara möjligt att göra så här (exempel):
Nuvarande byggnad :fastighet 2:1
Nybyggnation: fastighet 2:2

Dvs, du gör ingen utbyggnad, utan en nybyggnation av en ny byggnad. Och råka slumpa sig så att den är dikt an mot den andra byggnationen:)

Lite osäker över hur just detta funkar. Någon annan får gärna fylla i med bättre info

2. Det kostar att ta bort ett streck från kartan hos lantmäteriet. Där jag jobbar, köpte in en remsa. Denna slogs ihop med ursprungliga fastigheten. Gick på drygt 20 papp hos lantmäteriet.
 
Jag förstår att regeln finns, det skulle kunna bli en massa bekymmer annars, bland annat med lån och pantbrev. Däremot så är Lantmäteriet, liksom många andra monopolister, hutlöst dyra på sina tjänster.

Även om det skall ritas om lite kartor etc så borde denna rena skrivbordstjänst kosta 1.495kr eller något sådant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.