Hej,

Har fundering på att köpa ett par tomter för att senare slå ihop dem och bygga hus.
Ser ut som bifogat idag, och min förhoppning är att slå samman fastigheterna 3:86 samt 3:27.

Hur funkar det med den, vad jag tror är "tilltänkta" vägen som passerar emellan.
(Finns ingen väg där idag).
Finns det inga möjligheter att slå samman dessa tomter eller vad är det som gäller?

Tack på förhand.
 
  • Kartbild som visar detaljplan med tomter 3:86 och 3:27 och en tilltänkt väg däremellan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nej, det är nog kört. 3:27 skulle jag därtill tippa inte ens är en tänkt villatomt. Det står en tvåa under, det innebär att det rimligen finns en 3:27/1 också; det är alltså en av två (minst) delar av en fastighet. Kanske är det tänkt parkmark, kanske något annat.

Och som du själv redan konstaterat, det är planerat någon form av väg mellan de två fastigheterna.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det är nog kört. 3:27 skulle jag därtill tippa inte ens är en tänkt villatomt. Det står en tvåa under, det innebär att det rimligen finns en 3:27/1 också; det är alltså en av två (minst) delar av en fastighet. Kanske är det tänkt parkmark, kanske något annat.

Och som du själv redan konstaterat, det är planerat någon form av väg mellan de två fastigheterna.
Hej,

Området innefattas inte av detaljplan ännu om det nu hjälper.
Vidare är samfälligheten endast länkad till de två olika fastigheterna jag har för avsikt att sammanslå, så känns enligt min mening väldigt konstigt om man hårdrar det på detta sätt. Men svårt att veta...

Kan ju tillägga att 3:27/2 är prövad som villatomt. Så det är ok.
Däremot är 3:27/1 ej avsett för det.
 
Men det är väl styckat och klart, så samfälligheten finns redan exempelvis, eller? Vägen mellan fastigheterna i fråga ser för övrigt ut att vara en väg ut i ett naturområde för många grannar, så även om den inte leder någonvart som bilväg kan man exempelvis som svampplockare se en nytta i den. Och kanske tänker markägaren att det är en möjlig framtida exploateringsmöjlighet.

Det är möjligt att det går att slå ihop fastigheterna ifråga, men jag skulle fortfarande tro att det är väldigt osannolikt att det går.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men det är väl styckat och klart, så samfälligheten finns redan exempelvis, eller? Vägen mellan fastigheterna i fråga ser för övrigt ut att vara en väg ut i ett naturområde för många grannar, så även om den inte leder någonvart som bilväg kan man exempelvis som svampplockare se en nytta i den. Och kanske tänker markägaren att det är en möjlig framtida exploateringsmöjlighet.

Det är möjligt att det går att slå ihop fastigheterna ifråga, men jag skulle fortfarande tro att det är väldigt osannolikt att det går.
Det ser ut så enligt lantmäteriets karta, ja.
Men som sagt, det är ingen väg utan bara vildvuxen skog idag.
Grejen är att det är sedan urminnestider. Ser ut som nedan om man gör ett utdrag på 3:86.

Utdrag ur lantmäteriets karta som visar ägoanmärkning för gemensam väg, beskriven i text.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.