Som rubriken antyder. I bostadsrättsföreningen där jag sitter i styrelsen, så vill en medlem köpa upp en intilliggande bostadsrätt och slå ihop dessa genom att öppna upp en dörr i mellanliggande vägg.

Bör vi som styrelse godkänna detta eller inte och vad finns det som kan vara värt att tänka på? Krävs bygglov? Vad gäller beträffande brandskydd? Vilka krav ställa för ett dörrhål i en bärande vägg? Vem kan förväntas betala vad och bör man slå samman till samma bostadsrätt, även ur juridiskt avseende? Påverkas andelstalen i övriga föreningen?
 
Är det samma totala intäkt till föreningen på en 100 kvm lägenhet som 2 st 50 kvm lägenheter? Om sammanslagningen innebär en intäktsförlust för föreningen så är detta till nackdel för alla utom en medlem.

Imte vad du frågade om. Men något att tänka på.
 
Det lär garanterat behövas bygglov. Sedan ska det antagligen in uppgifter till skattemyndigheten mm.
 
Den enkla lösningen, formellt. Är att inte slå ihop lägenheternas andelstal. Dvs. vill medlemmen bo i två lägenheter så bör han få göra det.

Att ändra andelstal är en komplicerad och dyr affär (tror jag, vet att lagen har ändrats lite sedan jag var ordförande). Den dag medlemmen vill sälja så är chansen stor att han vill sälja dem separat, ofta får man bättr betalt för två mindre lägenheter än fär en större.

Om medlemmen skall ta upp en dörr i den bärande väggen, så begär att han presenterar konstruktionsritningar från en byggnadsingenjör (vet inte vilken certifiering man skall begära). Rent tekniskt är det troligen ingen större sak om det bara är en normalbred dörr. Men det är lämpligt att säkra det mha en sakkunnig (med ansvarsförsäkring).
 
hempularen skrev:
Om medlemmen skall ta upp en dörr i den bärande väggen, så begär att han presenterar konstruktionsritningar från en byggnadsingenjör (vet inte vilken certifiering man skall begära). Rent tekniskt är det troligen ingen större sak om det bara är en normalbred dörr. Men det är lämpligt att säkra det mha en sakkunnig (med ansvarsförsäkring).
Ska han göra det måste det göras en anmälan(bygganmälan hette det förut, nu vet jag inte vad det heter) till SBK, de kommer begära in konstruktionsritningar mm
 
Föreningen har ett ekonomiskt intresse att fastighetens värde inte minskas av förändringen. Därför är det klokt att ombyggnaden sker på sådant sätt att den stora lägenheten så enkelt som möjligt kan återställas till två smålägenheter.
 
hempularen skrev:
Den enkla lösningen, formellt. Är att inte slå ihop lägenheternas andelstal. Dvs. vill medlemmen bo i två lägenheter så bör han få göra det.

Att ändra andelstal är en komplicerad och dyr affär (tror jag, vet att lagen har ändrats lite sedan jag var ordförande). Den dag medlemmen vill sälja så är chansen stor att han vill sälja dem separat, ofta får man bättr betalt för två mindre lägenheter än fär en större.

Om medlemmen skall ta upp en dörr i den bärande väggen, så begär att han presenterar konstruktionsritningar från en byggnadsingenjör (vet inte vilken certifiering man skall begära). Rent tekniskt är det troligen ingen större sak om det bara är en normalbred dörr. Men det är lämpligt att säkra det mha en sakkunnig (med ansvarsförsäkring).
OK, men hur blir det då med brandreglerna? Vad jag har förstått så utgör varje lägenhet, en egen brandcell och mellan lägenheter så ska det finnas en B60-vägg. Kan man då avlägsna B60-väggen mellan lägenheterna, utan att komma i klammeri med brandreglerna? Eller m.a.o.: Är det OK att har det som en lägenhet ur brandsynpunkt och som två lägenheter ur bostadsrättsjuridisk synpunkt?
 
Det är iallafall ganska vanligt att det görs så. Om det är riktigt OK vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.