Har fått möjlighet att köpa en angränsande fastighet av grannen. Fastigheten kommer att styckas av från hans mark. Den är ungefär lika stor som min nuvarande, dvs 1300 kvm. Fastigheten har inte bygglov och består av blandskog.

Frågan är nu vad som är bäst praktiskt och ekonomiskt: att slå ihop den med min egen fastighet eller att köpa den som en separat fastighet.

Jag vet redan att den initiala kostnaden blir ungefär densamma, dvs avstyckningskostnaden är ungefär lika stor som "sammanslagningskostnaden".
 
Om den klassas som obebyggd tomt får den fastighetsskatt, jag tror det är bäst att slå ihop fastigheterna.
 
F fribygg skrev:
Om den klassas som obebyggd tomt får den fastighetsskatt, jag tror det är bäst att slå ihop fastigheterna.
Tack för svar. Ja, obebyggd.

Så tänkte jag också. Men blir inte fastighetsskatten på min nya större fastighet då lika mycket högre som det jag betalar på den separata fastigheten? Eller räknas fastighetsskatten på markytan olika i de två fallen?
 
Z zingo skrev:
Tack för svar. Ja, obebyggd.

Så tänkte jag också. Men blir inte fastighetsskatten på min nya större fastighet då lika mycket högre som det jag betalar på den separata fastigheten? Eller räknas fastighetsskatten på markytan olika i de två fallen?
Jag vet ju inte vad du har för fastighet i dag, men om du har en bebyggd fastighet har du väl ingen fastighetsskatt utan bara den kommunala fastighetsavgiften?
 
F fribygg skrev:
Jag vet ju inte vad du har för fastighet i dag, men om du har en bebyggd fastighet har du väl ingen fastighetsskatt utan bara den kommunala fastighetsavgiften?
Slarvade med begreppen. Min nuvarande är bebyggd och där finns min bostad.
Betalar fastighetsavgift (!) på den. Visste inte att det var olika för obebyggda tomter.
Googlade lite och tyckte mig se att man betalar 1% i fastighetsskatt på obebyggt.

Innebär det rakt av att en ihopslagen fastighet kommer att räknas med 0,75% i fastighetsavgift men separat med 1% i fastighetsskatt?

Eftersom jag redan betalar maximal fastighetsavgift blir det väl i så fall ingen ökad årlig kostnad om jag slår ihop dem?
 
Z zingo skrev:
Eftersom jag redan betalar maximal fastighetsavgift blir det väl i så fall ingen ökad årlig kostnad om jag slår ihop dem?
exakt. Fastighetsskatten har däremot inget tak.

Men även om du inte hade slagit i taket för avgiften, så ökar inte din sammanslagna fastighet lika mycket i värde som om det vore två separata tomter. En separat tomt har en byggrätt (annars är det inte en ändamålsenlig fastighet, och får inte styckas av). Det huvudsakliga värdet av en fastighet är rätten att bygga. Om du dubblar din tomtstorlek så ökar markvärdet med kanske 10 - 30%.

Det är inte självklart att man får stycka av den här marken.
 
H hempularen skrev:
exakt. Fastighetsskatten har däremot inget tak.

Men även om du inte hade slagit i taket för avgiften, så ökar inte din sammanslagna fastighet lika mycket i värde som om det vore två separata tomter. En separat tomt har en byggrätt (annars är det inte en ändamålsenlig fastighet, och får inte styckas av). Det huvudsakliga värdet av en fastighet är rätten att bygga. Om du dubblar din tomtstorlek så ökar markvärdet med kanske 10 - 30%.

Det är inte självklart att man får stycka av den här marken.
Tack för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.