Om en fastighet är omgiven av ett skogssifte och har ca 100 meter till närmaste granne som skymtar endast vintertid, hur kan kommunen tycka att jag behöver bygglov för ett uterum på 20 kvm, huset är 128 kvm
 
Det är utanför detaljplan men sammanhållen bebyggelse enligt kommunen, men inte enligt definitionen i pbl
 
Kan en kommun bara bestämma att det är sammanhållen bebyggelse utan att det uppfyller kriterierna?
 
matbanan skrev:
Hur nära född har till grannen eller om de kan se dig spelar ingen roll. Frågan är om fastigheten ligger utanför detaljplanen och hur stort komplementsbyggnaden är.

[länk]
Uterummet är 20 kvm, huset är 128kvm
 
Såvitt jag förstår så är tolkningen av PBL att sammanhållen bebyggelse finns om två tomter gränsar till varandra, eller med bara en väg eller liknande mellan sig. Och "tomt" tolkas då tydligen som att om det är mindre än ca 100m mellan husen så är det två tomter som gränsar till varandra.

Så det låter som kommunen kan ha gjort rätt.
 
Var står det att om det är mindre än 100 meter mellan husen så räknas det att dom gränsar till varandra?
i detta fallet är det 90 meter mellan närmaste hus
 
PBL är inte klar på den punkten, men om du googlar på PBL och sammanhållen bebyggelse så hittar du sidor från diverse kommuner där man dels klagar på bristen på definition, dels skriver att man tolkar det som just en gräns på ca. 100m mellan hus.

Det diskuteras i andra sammanhang om just hur stor en tomt är. I ex. sammanhang med allemansrätten så brukar man säga att om du passerar minst 50m från ett hus med stor fastighet så bryter du inte hemfriden, men under vissa omständigheter så kan även närmare passage vara OK.

Om man tar den "regeln" så skulle alltså tomten sträcka sig 50m åt varje håll. Är avståndet större så är det alltså inte två tomter som gränsar mot varandra.

Om man vill slå hål på den tolkningen så skulle jag prova att hävda att "min fastighet sträcker sig 90m från huset", grannhuset däremot står bara 10m in på sin fastighet. Alltså har min tomt upphört innan fastigheten når fram till grannfastigheten". Om nu förhållandet är sådant.

Gissningsvis kommer definitionen att ändra sig när det börjar komma rättsfall.
 
Låter ju glasklart :confused:
 
Be kommunen skriva ett beslut om att din utbyggnad kräver bygglov på grund av sammanhållen bebyggelse.

Då kan du överklaga det och få svart på vitt vad som gäller.

Det bör ligga i deras intresse oxå att få det prövat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.