Hej,

Ska sammanfoga plywood (15mm) i 90 grader. Lim och skruv eller kex hade ju funkat fint om det nu inte vore så att jag vill kunna montera ner och ihop delarna. Så jag funderar på sargsprint eller rampamuff. Med sargsprint blir det två fästpunkter, kommer det hålla ihop någorlunda?

Ska tilläggas att jag kommer behöva borra hålen förhand så ju djupare hål desto större felmarginal... Där blir väl rampmuffen lite mer förlåtande.
 
  • Två plywoodskivor i 90 graders vinkel på ett kaklat golv, i väntan på montering eller demontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggast vore om du kunde fräsa ett spår i den "högra" skivan och liksom fälla in den "vänstra", sen förborra och skruva.
Om insidan inte blir synlig skulle Du kunna sätta en hörnkloss på insidan, typ 45x45, och skruva fast i båda skivorna utifrån

Rampamuff tror jag inte på, den käkar upp för mycket av skivans tjocklek och lägger alla krafter på väldigt lite kvarvarande skiva. Då blir det nog bättre med bara förborrning och skruv, måttligt långa, 30-40 mmm räcker
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Snyggast vore om du kunde fräsa ett spår i den "högra" skivan och liksom fälla in den "vänstra", sen förborra och skruva.
Om insidan inte blir synlig skulle Du kunna sätta en hörnkloss på insidan, typ 45x45, och skruva fast i båda skivorna utifrån

Rampamuff tror jag inte på, den käkar upp för mycket av skivans tjocklek och lägger alla krafter på väldigt lite kvarvarande skiva. Då blir det nog bättre med bara förborrning och skruv, måttligt långa, 30-40 mmm räcker
Ja, har dock tyvärr inte tillgång till fräs... finns på inköpslistan.

När du säger förborra och skruva, hur blir det efter ett par gångers ner- och uppmontering? Tänker att skruvarna så småningom inte kommer ha något att fästa i då det kommer slita på hålen.

Är också tveksam till rampamuff av den anledningen du beskrev men två sargsprintar då? Behöver ju inte ett lika stort hål och därmed inte tar bort lika mycket material.

Angående vinkelbeslag eller klossar på insidan har jag också funderat över men jag kommer behöva utrymme på insidan för framförallt gångjärn men även två bultar. Då är i så fall vinkelbeslag det som kommer funka bäst.

Som sagt ligger utmaningen i att få delarna att bli monterbara i efterhand, hållfastheten behöver inte vara superstark men i alla fall hålla ihop det någorlunda.
 
Behöver det sitta ihop på alla ledder? Jag tänkte om sänghake är ett alternativ?
Kanske tar upp stor plats? kräver fräs eller bra teknik med stämjärn för att bli osynligt.
400565-T_1426.jpg
 
  • Gilla
Jokmok
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Behöver det sitta ihop på alla ledder? Jag tänkte om sänghake är ett alternativ?
Kanske tar upp stor plats? kräver fräs eller bra teknik med stämjärn för att bli osynligt.
[bild]
Ja, sänghake var det första jag tänkte på. Helt klart det snyggaste och mest praktiska sättet, särskilt så jag kommer använda mig av bygget. Enkelt att bara haka i delarna. Dock som du säger så behövs en fräs eller bra stämjärn + teknik. :)

Fan, en fräs måste blir nästa köp... fort!

Hur som så kollade jag alla mått och det verkar funka med vinkelbeslag så jag kommer köra på det tillsvidare. När fräsen är inköpt kommer jag såga till nya delar och dra dit sänghakar.
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
titta på denna istället, monteras i innerhörn
Sänghake Förzinkad 4-PACK - Specialbeslag
Ja jag såg dom utanpåliggande varianterna men jag kommer få problem med gångjärnen med dessa. :confused:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.