L
Jag har läst en del i forumet och kollat runt på olika ställen för att lösa det på bästa sätt. Jag känner mig lite osäker, så provar att fråga här. :)

Vi har fått kapa bänkskivan i två delar för att kunna få in den i trapphuset/lägenheten (bostadsrätt) och nu ska jag sätta ihop dessa delarna för att sedan fästa dem i ett ikea-kök (där man ska skruva underifrån). Jag har köpt bänkskivan på Bauhaus.

Ikea säger att det räcker att bara skruva fast dem.. Någon annan säger att det räcker med att fästa ihop de två delarna med sånt där platt beslag. Och kollar jag här och på youtube så är rekommendationen (vilken jag tycker verkar det bästa) att köra med skarvbeslag som man kan spänna ihop delarna ordentligt med (och ha silikon emellan) för att minska risk för fukt däremellan.

Så hur jag ska göra kring detta är jag osäker över, pengar har vi inte så gott om så jag vill inte göra misstag där vi får köpa nya bänkskivor igen. :p

Jag har ingen överhandsfräs. Jag har tillgång till en lokal XL-bygg som kan fräsa hål åt en för 100 kr per 10 minuter, de kunde ej säga hur lång tid det skulle ta. Plus kostnad för beslag - de kommer då hjälpa oss måtta upp var beslagen ska sitta och var de ska fräsa.

Jag har även haft tanken att köpa en billig överhandsfräs på biltema, men då måste man köpa själva borren elr vad det är och då blir det dyrt.

En annan tanke jag haft är om man kan borra fräshålet med en centrumborr istället? Samt såga med en figursåg för det raka strecket. Går det? Eller är jag helt ute och cyklar nu :p

Vill tillägga att vi ska flytta till hus sen, så tanken kring att vi kanske hade haft nytta av fler verktyg är där i bakhuvudet.


Men det smartaste är kanske att låta XL-bygg göra detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.