Hej

Skulle behöva tips på metod för att samman foga 2 ekskivor till en sammanhängande bänkskiva. Skivorna ligger inte i vanlig 90vilken utan snarare 45, snitten är gjorda och raka o fina. så nu ska det bara sättas ihop.

Hur göra?
Skruva ihop på undersidan med regel?
limma?
ska det vara ngt emellan lim, fog, silikon???

Sen undrar jag om ni tror att det är möjligt att såga ut ett runt hål(runda diskhon från ikea) rätt över fogen mellan skivorna. eller kommer det inte hålla? Fogen mellan skivora är ca 66cm lång och "hon" är 45cm. Skulle ni våga sätta regel innan och efter hon och sen hoppas att det håller eller flytta hon.

Tack!
Martin

PS. har inte tillgång till kexmaskin.
 
Skulle precis svara kex, när jag läste det sista, tror det är det som håller. Kan hyras om man inte har.

Angående en ho i skarven, tror jag inte det håller, framförallt inte att skarven utsätts för så mycket vatten spill



/M
 
Det finns speciella beslag för att foga skivor: http://www.theofils.se/produktsida.asp?produktfamilj_id=40100450

Jag skulle tro att det är lämpligt att limma, med vattenfast lim, och sedan dra ihop med beslagen. Har du plats för reglar så är det säkert bra för stabiliteten. Om det håller ihop med ditt ganska brutala hål för lådan vet jag dock inte.

Är det verkligen bekvämt att ha en ho i en vinkel?
 
då vikeln inte är 90 utan ganska blygsam tror jag det går finfint. det är ett väldigt litet kök så vi vill inte offra ett bänkskpåp för diskho, utan sätter den emellan 2 skåp ...i vinkeln.

ska nu iväg o titta på beslagen!
 
Tror nog man bör ha kex eller nåt för att styra med, själva beslaget styr ju inte i höjdled eller+

/M
 
Låter klokt. Man kan ju också använda vanliga träplugg men själv har jag svårt att borra tom i 90 grader... I stället för kex så kan man använda tex bitar av masonite eller annat som man kan hitta en lämplig fräs för och fräsa spår i båda ändarna av skivorna. Eller ta en cirkelsåg och såga spåren. Lycka till.
 
Jag skulle fixat kex för att styra upp fogen och limmat med polyuretanlim. Kontrollera dock att limmet är vattenfast - finns varianter som endast tål fukt. Du kan prova spänna skivorna med spännremmar.

Med hon centralt placerad är det kvar ca 100 mm marginal från framsidan till hon och baksida till hon. Jag hade satt ett platt metallbeslag på fram och baksida om hon undertill på skivorna som höll fogen fixerad efter limningen.

Dessutom förankras skivorna i bänkskåpen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.