Hej

Skulle behöva tips på metod för att samman foga 2 ekskivor till en sammanhängande bänkskiva. Skivorna ligger inte i vanlig 90vilken utan snarare 45, snitten är gjorda och raka o fina. så nu ska det bara sättas ihop.

Hur göra?
Skruva ihop på undersidan med regel?
limma?
ska det vara ngt emellan lim, fog, silikon???

Sen undrar jag om ni tror att det är möjligt att såga ut ett runt hål(runda diskhon från ikea) rätt över fogen mellan skivorna. eller kommer det inte hålla? Fogen mellan skivora är ca 66cm lång och "hon" är 45cm. Skulle ni våga sätta regel innan och efter hon och sen hoppas att det håller eller flytta hon.

Tack!
Martin

PS. har inte tillgång till kexmaskin.
 
Det finns speciella spännbeslag som är till för att hålla ihop skarvar på bänkskivor. Dessa fräser man in i skivans undersida och spänner med hjälp av en mutter.

Om skivan har upplag i hons närhet tror jag inte att hållbarheten skall vara något problem, förutsatt att skarven utförs på ett bra sätt.
Problemet är väl snarare att du får en skarv där man slabbar som mest med vatten och risken finns att skivan spricker upp mellan stavarna. Är det en IKEA-skiva eller en skiva av motsvarande kvalitet är nog sprickorna ett faktum.
Om jag skulle ha monterat det så skulle det bli med ordentligt upplag intill hon (extra virke om det inte finns något där), ett tunnt lager transparent silikon i skarven och dra ihop det hela med spännbeslag.
Beslagen hittar du garanterat hos Lundell & Zetterberg i Globen.
 
Det råkar vara en artikel om just detta i senaste gör så här. Fick den i lådan igår så den borde finnas/komma till tidningshandeln vilken dag som helst.
Alternativet är en trevlig kommunal inrättning känd som biblioteket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.